”Det här är Alva” – ett filmmanus

Ugglemamma kommenterade förra inlägget om filmen ”Här är Lisa” och jag bad att få publicera det i ett eget inlägg. Och det fick jag! Det är lite sorglig läsning, och det handlar om hur en annan film hade kunnat se ut, men ändå.. det är en tankeställare. Så här ser det ut på en del håll i Skolsverige:

Detta är Alva.
Hon är 13 år.
När hon var sju gjorde hon bildberättelser i PhotoStory.
Om sitt sommarlov, sin familj, sin släkt.
När hon var nio spelade hon in webbradio.
Om viktiga ämnen som stress och mobbning.
När hon var elva skrev hon 123 blogginlägg om en fiktiv resa jorden runt.
Tog reda på massor om de tänkta resmålen och letade upp foton från varje plats.
Givetvis med kunskap om och respekt för upphovsrättsliga regler.
Men det var hemma det.
I skolan har hon använt datorn en gång det senaste läsåret.
För att skriva rent ett arbete hon redan skrivit för hand.
Hinner skolan bli redo för henne innan hon lämnat den?

Senare la hon till på Twitter:

Vid närmare kontroll visade det sig att hon även fått använda datorn en gång på svenskan då hon blev klar en uppgift före de andra. Då skulle hon få skriva en berättelse. Men den hann tyvärr inte bli klar.

Wow! Eller?
Tack Ugglemamma.

Share

5 reaktioner på ””Det här är Alva” – ett filmmanus

  1. Det är sorgligt men så sant. Jag har en bekant vars 12-åriga son får gå till en datasal en gång i veckan och där ”lära” sig sådant han har kunnat i flera år. Till saken hör att han har ett eget filmproduktionsföretag och spelar in filmer på löpande band. Fritiden använder han till att åka runt för att hitta bra inspelningsplatser, planera kommande filmer och sedan skrida till verket. Hans prao i 6:an gjorde han på Filmgymnasiet. Lärarna har liksom inte fattat vad det handlar om. Vad ska en sådan kille göra på datalektionen undrar man???? Tyvärr kommer det att dyka upp fler sådana här sorgliga historier…….

  2. Ja, när ska skolan förstå att många elever har stor kunskap om ett verktyg som går att använda till så mycket i skolarbetet? Men sen har vi även de elever som inte har tillgång till dator hemma, de är inte många idag, men de finns. På vilket sätt ska de få möjlighet till den kreativitet som datorn kan ge?

  3. Hej Heléne! Skolan får nog ta sitt ansvar där. Göra det bästa av det som finns och sedan tänka efter om man inte behöver satsa lite på utrustning ändå.

Kommentarer inaktiverade.