Creative Commons och en synnerligen bra diskussion

Om du har en stund över, kolla in klippet nedan. Det är från SSWC (Sweden Social Web Camp) som jag tidigare skrivit om och det är ett bra exempel på hur man kan träffas och spåna fram idéer på en konferens, eller UNconference, som det kan kallas. I klippet kommer diskussionerna igång efter ungefär halva tiden. Det handlar om upphovsrätt, CC-licens och vad som behöver till i skolan för att få igång lärande av idag.

Joakim Jardenberg, Kristina Alexanderson och Johan Grafstrom håller i det hela men bjuder in till samtal. Det fina är att om du, liksom jag, inte var med under träffen på Tjärö, kan du ändå prata med dem via Twitter eller bloggar. Diskussionerna fortsätter nämligen även när man inte ser varandra.

Den här filmen har jag snott från Joakim Jardenberg med hans tillåtelse, eftersom allt på hans sajt ligger under Creative Commons Erkännande 2.5 Sverige License.Creative Commons License

Själv jobbar jag på att CC:a innehållet i min blogg, men har inte riktigt kommit dit än. Det beror nog på att folk ibland har tagit text och bilder från min blogg utan att fråga. Någon biblioteksblogg låter allt mitt material gå in på deras sajt med hjälp av rss. Jag kommer inte ihåg vilken sajt det var, men det känns inte bra att man gör så utan att ställa den enkla frågan om det är okej. Jag vill gärna veta vem jag jobbar åt om jag jobbar åt någon. Vi måste bli bättre på att ge erkännande åt varandra.

Men jag hoppas ta mig i kragen och lägga CC-stämpeln på min blogg. Om ett tag. När jag funderat vidare. Hjälp mig gärna på traven genom att ge mig en spark i baken. Jag lovar att det kommer funka!

Share

6 reaktioner på ”Creative Commons och en synnerligen bra diskussion

  1. Då kommer här en spark i baken 😉

    En av fördelarna jag kan se om du skulle lägga dina verk under CC-licens är att det nog blir lättare för dig att få cred. Istället för att de ”måste” gangstra ditt material ger du dem en chans till ett enkelt avtal – de får använda ditt material och du får äran för att ha författat det, och en länk tillbaka till källan. En bytesaffär som är väldigt enkel att argumenta för.

  2. Tackar för den sparken! :)
    Det jag märker bland många lärare är att om man ser att något ligger under Creative Commons, tror de att det är fritt att använda utan ge cred. Man orkar liksom inte med det extraarbetet och tänker att det gör nog inte så mycket.
    Men om vi nöter in det kommer det säkert ändras med tiden.
    Jag ska ta tag i det där…

Kommentarer inaktiverade.