Det handlar om eleverna och inte om vad vi känner

De senaste dagarnas debatt om surfplattans vara eller icke vara i skolan visar än en gång på faran med att låta sitt tyckande ta överhanden. Eller sina känslor inför något. Att vi har en utbildningsminister som inte kan höja sig över ett diskussionsklimat där man inleder sitt påstående med ”Jag känner att..” är anmärkningsvärt. Han om någon borde vara påläst och insatt i vilka rön som kommer fram inom forskning om lärande.

Därför läste jag med intresse det lärarna Marie Andersson, Josef Sahlin och Martin Fernström skrev på DN Debatt idag. De lägger till en annan viktig pusselbit. Nämligen att det handlar om eleverna och inte om vad vi känner.

Kan vi börja diskutera utifrån det?

Uppdaterat:

Det kom en tweet om att jag hade fel. Helt okej, jag har fel då och då. Länken till denna film nämndes där slutet handlar om höger och vänster hjärnhalva och vad som styr oss: http://youtu.be/dFs9WO2B8uI
Jag lovade därför att förklara lite mer än i en tweet om vad jag menade, hur fel jag än har.

Känslor är viktiga. Jag vill inte ha en känslokall skola. Allt kan inte vara bevisat genom forskning även om forskning är oerhört viktigt, vi måste också agera utifrån vad vi tror är viktigt genom de erfarenheter och de pusselbitar som livet har gett oss.
Men jag har hört människor med specialistkompetens kring barn grunda sina antaganden på ”Jag känner att..” och det är inte alltid bra. En som har specialistkompetens och som har ett barns framtid i sin hand kan låta sig färgas av att han eller hon känner att till exempel datorer inte är bra. Man måste eftersträva att hämta intryck och erfarenheter från andra, från den forskning som finns och sätta sig över att man själv inte ”känner” att till exempel datorer är så lätta att förstå sig på. Man måste följa styrdokumenten även om man inte ”känner” att elever ska lära att lära eller att de ska få vara kreativa. En utbildningsminister måste sätta sig in i vissa grundläggande fakta. Han måste kunna styrdokumenten på sina fem fingrar.

Jag önskar att vi kan vi få en skola där vi kan vara kreativa och utveckla båda våra hjärnhalvor.

Men jag vill fortfarande ha en minister som inte låter göra sina egna känslor till de enda rätta. Det får konsekvenser för en hel nations elever.

Du får gärna tycka annorlunda.

 

Share

En reaktion på ”Det handlar om eleverna och inte om vad vi känner

  1. Vår utbildningsminister blir provocerad av undervisning som använder sig av modern teknik? Whowouldathunkit?

    Det finns så många krafter inom skolan som strävar bakåt. Många av dessa tycks tro att bara för att man vill utveckla sin undervisning så tycker man att allt som gjorts förut inte är värt något. Det är synd att debatten ska vara så svart-vitt. Att använda gamla beprövade trick på ett nytt sätt tycker jag är suveränt.

Kommentarer inaktiverade.