Anders Lotsson på Computer Sweden tar upp en het potatis. Ska vi skrota IKT-bergeppet och använda förkortningen IT som de flesta gör? Nuförtiden är det nästan omöjligt att jobba med en dator utan att kommunicera. Han skriver:
”En dator utan nätverk och internet är lika användbar som en bil som står inlåst i garaget.”
Lotsson konstaterar också att det nästan bara är i skolvärlden och i delar av EU-byråkratin som IKT används som uttryck. På engelska heter det ICT, men i svenska samhället och på de flesta företag är IT ett känt och använt begrepp.
Egentligen kan man tycka att tjafset inte spelar någon roll. Men jag tycker att det gör det. Föräldrar som ska känna sig delaktiga i skolan möts av en värld av begrepp som de förväntas kunna utan att någon förklarar dem för dem. IUP, APT, SET, IKT – listan kan göras lång.
Har man ett annat modersmål blir det inte lättare. Då ska man verkligen inte behöva tampas med alla dessa förkortningar skolan så ofta svänger sig med.
Jag vet att när jag gick min lärarutbildning för dölängesen, pratade man om att skolan skulle behöva ett fackspråk för att få pondus. Ungefär som läkarna hade sina ord. Eller tandläkarna med sina ”ett composit”, eller vad de nu säger när de gräver i ens mun.
Som om det var i orden skolans innehåll och framgång låg, inte i själva görandet.
I och med att skolan svänger sig med begrepp som samhället sällan använder, distansierar vi oss från omvärlden. Skapar ett vi och dom. Jag vill att skolan ska vara ett del av samhället och att vi ska fylla begreppen med allt det goda som utveckling för med sig. Det händer inte av sig själv bara för att vi petar in ett K i en förkortning. Ett litet K betyder inte så mycket. Men skapar det ett vi och dem, betyder det allt.
Nej du IT-mamman här får du nog allt tänka om 🙂
och byta namn…
Jag håller med. Det handlar om att undervisa lärarna att använda IKT. Det trollas med knäna på alltför många ställen. Skolverket borde införa en plattform om IKT där lärarna kan lära när intresset finns. Supporta nyfikenhet och låta folk dela med sig.
Icke! 🙂
Menat till Henrik alltså!
Ett kommunikativt PIM
Mer allvarligt talat och uttryckt i följande twitter höromdagen: ”IKT är en gåta inlindad i ett mysterium insvept i ett dunkel” så menar jag nog ändå att IT-begreppet inte på något sätt är lättare att använda på ett konstruktivt sätt eftersom det genomkorsas av maktambitioner från allehanda platser och institutioner som inte alls har med pedagogik att göra. Om IT ska bli begripligt i skolan måste det intas av pedagogerna… och jag förstår att det är precis det du gör…
Ja, det är knepigt det där. Och ändå borde det vara så naturligt och en del av allt annat. Gillar ditt tänkande!
Håller inte riktigt med att IT lika gärna kan användas. IT är av tradition ett begrepp som är tekniskt laddat. IT fokuserar ofta på själva tekniken, datorn, nätverken osv.
IKT i min värld tar steget längre och beskrivet till VAD tekniken ska användas. IKT för mig är informationsspridning åt båda håll. Kommunikation åt båda håll. För detta så använder vi IT som till exempel datorn. IKT är dock inte synonymt med en dator, det kan vara mobilen, gps, radiorecorders etc.
Behåll IKT som begrepp och missionera vad det står för och utbilda lärare och pedagoger att använda den teknik de har tillgängligt för att utbilda elever i det kommunikationssamhälle vi växer upp i. Behåll den mjuka aspektet av IKT.
Å andra sidan så behöver vi en fackspråk, inte för att skapa pundus utan för att vi behöver kunna vara exakta när vi pratar med varandra inom yrket. Det har väl inte med detta K att göra i och för sig men vad betyder detta K för oss, och för dem vi pratar med?
Bokstaven finns där för att den vill förmedla någonting, dvs. att verktygen vi pratar om och den nya tekniken handlar inte bara om information utan kanske framförallt om kommunikation idag. Av den anledningen tycker jag den lilla bokstaven skall finnas kvar, det är exaktheten jag är ute efter. Att vara exakt och att vara tydlig är en viktig del av det vi gör.
Å andra sidan så behöver vi en fackspråk, inte för att skapa pundus utan för att vi behöver kunna vara exakta när vi pratar med varandra inom yrket. Det har väl inte med detta K att göra i och för sig men vad betyder detta K för oss, och för dem vi pratar med?
Bokstaven finns där för att den vill förmedla någonting, dvs. att verktygen vi pratar om och den nya tekniken handlar inte bara om information utan kanske framförallt om kommunikation idag. Av den anledningen tycker jag den lilla bokstaven skall finnas kvar, det är exaktheten jag är ute efter. Att vara exakt och att vara tydlig är en viktig del av det vi gör.
K som i kontroversiellt…
Jag hade ärligt talat ingen uppfattning om att den här potatisen var så het. I min omgivning används nog orden omväxlande och synonyma. Möjligen blir någon stackare som säger IT ibland rättad i en förstulen väsning (”ja, eller kanske snarare IKT”) av en initierad kollega.
Ska man fundera över själva förkortningen så är det väl snart dags att skrota I:et, eftersom teknologins kommunikativa sida mer och mer håller på att ta överhanden.
Själv hoppas och tror jag att begreppsparet fasas ut. Att skriva t.ex. en arbetsplan till eleverna görs väl knappast idag på något annat sätt än med ordbehandlare. Att läraren då skulle vara ”IT/IKT-kompetent” är det nog ingen som utbrister, men just för att begreppen IT/IKT finns, så kan samma lärare plötsligt använda dem som ursäkt för att t.ex. inte lägga ut sin arbetsplan på hemsidan efterom detta är ”IT” (att påpeka att läraren istället borde använda uttrycket ”IKT” leder inte till framgång). Detta trots att hemsideeditorn är betydligt primitivare än Word.
Jag håller med om vikten av ett fackspråk, men det bör i första hand utvecklas kring lärandet och didaktiken, så att man med det som hjälp kan analysera nyttan av olika pedagogiska resurser (oavsett om de är IT eller inte).
Tyvärr så har det där K:et inte blivit tydligare och tydligare under årens lopp. Ett slående exempel är Teknikdelegationens slutrapport där själva begreppet IKT omnämns i var och varannan mening utan att definieras. Den enda ansatsen att ringa in begreppet sker om jag inte missminner mig på sidan 138… Kanske är det också så att IKT är ett begrepp som står i ett slags (olyckligt?) dialektiskt förhållande till IT… (prövar tanken)
Itressanta funderingar!
Som inte helt initierad så undrar jag hur ni tänker att IKT eller IT ska användas? För att beskriva teknologin och kunskapen att använda den, eller för att beskriva kompetens? Själv tänker jag att IT är allt som rör tillgänglighet till information och att IKT är förmågan att hantera detta (genom teknologi?. ”Jag använder mig av IT i undervisningen” känns ju hyfsat bekvämt att säga, däremot skulle jag nog säga att någon annan än jag har större kunskaper inom IKT…funderar vidare…
Tack för alla kommentarer! Läser och begrundar.
Jag tänker mig att kommunikation måste finnas med i allt: i matte, fysik, svenska – ja, allt. Där petar vi inte in något K för att det ska bli verklighet.
Jag vill att skolan ska vara en del av världen. Där IT ska vara naturligt. Där kommunikation ska genomsyra allt.
Jag vill att människor ska känna sig hemma i skolan. Känna igen sig, känna sig välkomna.
Anders Lotssons artikel var befriande att läsa.
Kram på er alla!
Fortsätt gärna att spåna!
Det heter IT. Att skolan hittat på ett eget namn som inte förekommer ”ute i verkligheten” visar ju bara på hur efter svensk skola är. Skrota IKT och prata om IT. Det är väl för verkligheten vi skolar barnen?
Tänkvärt!
Jag använder IKT som förkortning och tycker faktiskt att det är samhället som borde hänga med istället(lite förmätet av mig kanske, men i alla fall..).
För mig är IT web 1.0 medan IKT är web 2.0, om någon nu förstår vad jag menar överhuvudtaget. IT handlar om informationsteknik vilket var vad Internet användes till tidigare. I och med web 2.0 blir K:et alltmer viktigt. K för kommunikationm eller ännu hellre ”C for collaboration”. Det är vad Internet används till idag informationen är inte det enda som gäller idag.