Twitter i undervisningen

Twitter kommer in i undervisningen. Iallafall på Marquette University i USA. Professorerna vill ha kontakt med sina studenter, diskutera undervisningsämnet med dem och delge dem intressant information som de bygger sina lektioner på. Samtidigt kan studenterna se vilka professorerna följer och själva komma närmare människor som de kan utbyta idéer med. Sådana som de inte hade hittat annars. Det är det som skiljer en mikroblogg från en universitetsplattform . Man når vidare och hittar mer runt hörnet.

När gästföreläsare kommer till universitetet får några studenter i uppgift att ”tweeta” live. Övningen hjälper studenterna att utveckla viktiga kunskaper som att lyssna, samla information, att fånga det viktigaste (på Twitter tillåts max 140 tecken) – och att helt enkelt att bli bra på multitasking.

Det händer en hel del.

 

Share

6 reaktioner på ”Twitter i undervisningen

  1. Twitter…jag kan ibland känna att jag inte hinner med allt som finns på nätet. Twitter är en sån sak.
    Men jag är väl en bakåtsträvare.
    Kan konstatera att twitter hade varit fantastisk som tonåring!!!
    Kanske är det fantastiskt även för en medelålders men det har jag inte fattat…

  2. Persiljan, du är I-N-T-E en bakåtsträvare. Not. Men Twitter eller Bloggy kan visst vara bra för dig, särskilt med tanke på konmtakter för det du vill göra. Jag har ett jättebra exempel på hur det kan gå, fast det drar jag inte här. Men vi kan prata mer om det i mejl om du vill.

  3. Det hade jag önskat som hjälpmedel när jag läste på universitetet! Jag fick 15 år senare veta att jag har ADHD och nu fattar jag ju varför det var så svårt att ta ut essens ur 300 sidor text. Dessutom, med fler kunskapskanaler ökar intagandet och för just ADHD kan intressanta inlärningssätt öka förmågan till koncentration.

  4. Jätteintressant Victoria! Har inte tänkt på att det kan vara bra för dem som har ADHD. Tack för att du kommenterade! Det uppskattar jag.

  5. Intressant. Jag har just börjat använda en särskild twitterkanal för min undervisning på en genuskurs men än så länge så är det ingen av studenterna som följer mitt flöde. För att det skall fungera bra så krävs det nog en liten högre datormognad bland studenterna, men också att vi som vill twittra har en klar idé om hur vi vill använda denna kommunikationskanal (nu prövar vi oss fram lite valhänt).

Kommentarer inaktiverade.