-Mamma, jag vill göra film

Femåringen tittar uppfordrande på mig:

-Mamma, jag vill göra film. En sån där som du gjorde med bilder. Men jag vill ta korten själv och välja musik. Jag ska göra det, inte du.

Tja, varför inte? Klart hon klarar det. Jag som brukar predika att barn och elever ska få producera och använda språket, måste ju låta min egen dotter få göra det. Så med kameran i högsta hugg, gav vi oss ut i snödrivorna.

Hur det gick? Se filmen och bedöm själva. Den finns i den film jag gjorde för att dokumentera dotterns arbete. Efter att ha blivit visad hur man gjorde, kunde hon mycket riktigt själv. Många bilder blev en aning sneda, men i hennes ögon var de vackra. Jag tror hon växte mycket mer av att göra den filmen, än att se på den som jag gjorde där hon var med på de raka fina bilderna. Något att tänka på i förskolorna. Programmet heter Animoto, är gratis och ligger på webben.

Share

20 reaktioner på ”-Mamma, jag vill göra film

  1. Hej Lisa! Vilken snygg film du har gjort. Min 6-årige son Albin och jag tänkte testa att göra en film också nu på sportlovet,vi blev inspirerade av dig. Hoppas den blir lika bra som din!

  2. Carina, Lisa har lagt sig, men imorgon ska jag berätta om Albin och dig. Jätteroligt att du lämnar kommentar! Lycka till med er film! Om ni lägger den på webben får du gärna skicka länk.
    Britt-Inger, klart det är OK! Bara roligt!

  3. Hej Lisa och IT-mamman!
    Jättefin film som jag ska ge högsta rankning på YouTube! Tack för möjligheten att se den.

    Hoppas att it- och medieverktygen kommer att användas lika naturligt i dagis, förskolor och grundskolor.

  4. Så härligt!! Önskar nästan att barnen var mindre så att jag kunde få dokumentera deras framfart, istället får jag tipsa de om Animoto.. speciellt dottern som fotograferar kommer nog att gilla det 🙂

  5. Hej! Först och främst; vílken härlig film!
    Jag har skrivet en kort kommentar till dej förut då jag berättade om min Albin som upptäckt bokstävernas funktion med hjälp av You Tube. Han gör också film (men i Movie maker)! Jag läser just nu till förskolelärare vid Högskolan i Skövde där vi nu läser en kurs som heter Pedagogisk Digital Kompetens. Jag valde att som digital lärsituation under min verksamhetsbelagda utbildning att göra film tillsammans med 4 st 5-åriga flickor. Eller tillsammans… de gjorde filmen tillsammans med lite stöd från mej. De tog kort på sådant de tycker om att göra på förskolan (vattenlek, måla, leka i hemvrån o snickarvrån) Vilka underbara kort de tog! Ur vinklar jag aldrig kommit på! När de lagt in sina bilder fick de berätta (berättarröst) vad de tagit kort på och varför. I och med att inte flickorna själva var med på bild så uppmärksammades filmen av kamraterna på ett mycket koncentrerat sätt, vem är det som pratar?! Att se flickorna tillsammans vid datorn var en fröjd för ögat! Vilket sammarbete, vilken hjälpsamhet! Flickorna var mycket stolta över sin film men stoltast var nog faktiskt jag! Fler barn har anmält sitt intresse för att göra film vilket gör saken ännu roligare. Att göra film på förskolan tycker jag är utmärkt, Förskolan strävar efter att synliggöra alla barn och att alla ska få göra sin röst hörd och i en film sker verkligen detta mycket konkret.
    Tack än en gång för en bra blogg och nu ska jag titta på den härliga filmen en gång till!

  6. Hej Helena!
    Vad roligt att höra hur du gjorde, vad barnen upplevde och hur de andra också vill prova! Och om din pojke som använder Movie maker och YouTube! Blir så glad av att höra dessa positiva saker om hur barnen får producera och skapa själva. Barn har 100 språk – visst måste några av dem vara digitala.
    Jätteglad om vi kan fortsätta hålla kontakt och om du vill berätta mer. Har du en blogg där jag kan läsa?

  7. Vilken underbar film!
    Vilket program använde DU sen när du redigerade allt? Är Jaycut det bästa gratisprogrammet om man har PC och bara Windows xp?

  8. Linnéa, jag använde iMovie som finns till Mac. Jaycut funkar säkert. Fast jag lovar inte för jag har tyvärr inte riktigt provat.

    Carina, fullkomligt lysande! Alla små detaljer som han har tagit kort på som man förstår betyder mycket för honom: lego, simglasögon. Härligt! Lisa hälsar att hon tyckte filmen var cool!

  9. Hej! Tänk att man kan bli så glad av en kommentar till kommentaren! Tack!
    Tack vare kursen Ped. Digital kompetens har jag en blogg: http;//helena-minatankarsomstudent.blogspot.com/ men måste säga att jag på grund av tidsbrist inte är så aktiv…Planerar ändå att låta bloggen leva vidare även efter kursslut och skriva i den när jag känner att jag har tid och lust. Det är nyttigt att sätta ord på sina tankar ibland, det är mycket man tänker utan att vara riktigt medventen om det!!! Bloggandet är ett roligt sätt att göra detta på, en kommentar där kan väcka nya tankar och så vidare…. Hur som helst kommer jag att titta in till dej ofta. Du ger mig inpiration och ideér, både som blivande förskolelärare och mamma. Tack för det!!

  10. Hej igen Helena!
    Visst blir man glad av kommentarer! Och kommentarer till kommentarer! Var inne på din blogg och läste. Kul att du vill fortsätta blogga! Jag började precis som du att blogga på en IKT-kurs. Sen blev jag fast..
    Försökte kommentera på din blogg, men vill inte använda mitt Google-konto. Sedan hade jag inte så många alternativ. kan du öppna den för Other (som jag tror det kallas)? I så fall klarar jag det.

    Jonas, gulle dig!

  11. Hej!
    Va kul o se denna film!! Det är precis detta arbetsätt jag strävar efter att man ska använda på förskolan. Kan jag lägga upp filmen på min blogg?
    Line

  12. Hej Line!
    Roligt att du vill använda filmen! Det är fritt fram. Jag uppskattar om du lägger in en länk till inlägget här bara.
    Kikade in på din blogg. Tack för det du skriver om förskolan – vill gärna ha input om det!

Kommentarer inaktiverade.