5-åringen har börjat läsa.
Från vardagsrummet hörs hon ljuda:
Så bra är nya Adobe CS5.
Det är inget konstigt med det. Hon är nöjd. Snart nog kommer hon lära sig läsa och stava till APA, SOL och VAS, men nu är det annat som gäller.
Bild fri att använda och kan hämtas både som jpg eller pdf på sajten Pedagogsikt Centrum, Södertälje. Men glöm inte att ge dem cred. Det är de värda.
Hej, jag måste bara berätta…jag har alltid varit imponerad av både ditt driv och dina kunskaper när det gäller IT och många gånger funderat över hur jag ska kunna bli lika kunnig även jag. Tycker egentligen att det skulle vara varje pedagogs personliga mission på något sätt, men inte riktigt vetat var jag ska få tiden till detta ifrån. Nu går jag dock en så kallad PIM-utbildning och då visar sig följande:
http://www.mariee.se/2010/09/18/pim-utbildning/
// Marie
Hej Marie och tack för din kommentar! Jag har precis läst hos dig och blir glad av det du skriver.
Så läser jag här att du blir imponerad av mina kunskaper och tänker… men vad kan jag? Jag som inte skulle jobba med datorer för jag skulle jobba med människor. 🙂 Tänk som det kan bli!
Och så tänker jag att man behöver inte kunna allt, men man behöver vara intresserad. Det räcker långt.
Det finns alltid någon annan som kan det inte jag kan och tillsammans kan vi en hel del.
Roligt att våra vägar korsas så här!
Det är så spännande att vara med och se hur de gör. Jag är så glad att jag fick två barn till när jag hade jobbat länge med läsinlärning. (Ja inte bara därför förstås…) Då förstod jag vad det var jag såg och hörde.
Vi köpte kommunlicens på talsyntes i fjol och har nu kommit igång på riktigt med att använda det verktyget. Det ska bli intressant att se ifall någon av de som arbetar med nybörjare vågar prova ett mer laborativt arbetssätt med läsning och skrivning.
Jag tror att många (kanske flertalet) barn som är läsmogna, d.v.s. har den språkiga medvetenheten, skulle lära sig läsa och skriva av egen drivkraft och laborerande.
Sen menar jag inte att pedagogen blev onödig, men kanske kunde fokusera på andra saker och stötta utvecklingen så att alla kom längre på sin egen väg.
Visst är det spännande, Ingela. Jag tror som du att laborerande med läsandet och skrivandet är utvecklande. jag tror också att man kan leka fram det och få det att bli roligt. Inte bara skriva raka rader med A och tro att det släpper lös kreativiteten och lärandet.
Pedagogen är oerhört viktig i allt detta, en samtalpartner, en som i Vygotskijanda leder och hjälper eleven vidare. Absolut.
Vill gärna höra mer om den talsyntes ni köpt in!
Det är underbart att få uppleva hur läsandets mysterier äger rum hemma i soffan i pappersbok, i en pdf eller kanske på på google böcker… se Romeo wherefore are thou på e-mentorernas blog http://e-mentorerna.blogspot.com/2010/02/romeo-wherefore-art-thou-nummer-ii.html
Det är Claro Read v 5 som vi har. Vi har valt röster utifrån de språk som är vanligast i kommunen och utifrån vilka program som ska vara möjliga att köra tillsammans med talsyntes. Det finns två producenter av röster och bara den ena typen är SAPI-kompatibel.
I licensen ingår också att barn och utbildning:s webb får en taltjänst så att allt på hemsidan går att få uppläst. Alla elever som behöver får också en hemlicens att ladda ner utan kostnad.
Det här är nog mer eller mindre ett standardpaket för talsynteslicens. Det finns också en del hjälpprogram och annat smått och gott som är mer elelr mindre användbart. Nu låter det nästan som att jag säljer det här, men vi är i alla fall jättenöjda med de möjligheter som det ger.
Det ska dock bli intressant att se hur talsyntesfunktionen i Office 10 är. Kanske blir det så småningom onödigt att köpa särskilt talsyntesprogram?
Härlig läsning, Ulrika! Har varit inne och läst hos dig.
Tack Ingela, spännande att följa vidare!