Spinning Jenny.
Det var ett av det mest trista ord jag visste under min skoltid. Det dök upp ibland och var alltid lika grått, trist och eländigt. Bilderna i boken förstärkte känslan. Jag pluggade snabbt in årtalen och namnen och så hoppades jag slippa den stackars Spinning Jenny-maskinen ett tag.
Så dök det upp i veckan igen. Sonen hade prov och bad mig förhöra. ”Men bara på de sidor jag säger, inte på en massa snack runt omkring!” Han känner mig. Så jag frågar på texten och får bannor så fort jag går utanför. Slinter ibland och vill dra paralleller, men dras snabbt tillbaka av sonen. ”Fråga på texten!”
Jag frågar på texten. Men börjar ändå fundera. Jag hade glömt att snubben som uppfann Flygande skytteln (ett annat av de ord jag hade på trista-listan under min skoltid) liksom uppfinnaren till Spinning Jenny fick fly hals över huvud för att folk retade upp sig så på dem eftersom de i och med sina uppfinningar tog jobben ifrån andra. Folk slog sönder deras hus och Flygande-skytteln-uppfinnaren, John Kay, tvingades i landsflykt. Vart flydde han? Till Frankrike. Ett land som några år senare skulle få uppleva Franska revolutionen. Var det så smart att fly dit? Jag bara frågar. Det skulle han ha tänkt på.
Vad hände med honom där då? Jag börjar fantisera och tänka mig in i hur han blir vän med några aristokrater för att sedan bli jagad av den uppretade pöbeln. ”Nej, inte nu igen!” Stackars krake. Eller så hann han dö innan allt satte igång igen, han borde ju ha varit ganska gammal då.
Industriella revolutionen och Franska revolutionen börjar få ljus igen. Mr Kay hjälper mig att binda dem samman. Jag skulle vilja vara elev igen och låta Mr Kay traska genom historien. Berätta den genom honom. Jag skulle vilja kunna välja mellan att filma hans berättelse, antingen med hjälp av kompisskådisar eller med bilder från Unlockning archives (Just nu verkar flera av deras sidor ligga nere, men jag hoppas det bara är tillfälligt) eller andra bilder som blivit fria att använda för att upphovsmannen sedan länge är död. Kanske lägga in dem i Pikistrips och göra en berättande serie. Jag skulle vilja intervjua Mr Kay. Göra en inspelning och kanske lägga ut som podcast. Om han vill prata med mig alltså.
Jag kanske gör en Glogster om honom och hämtar inspiration från den som redan har gjort en. Om någon annan har intresserat sig för min Kay före mig, kan det kasta ljus över det jag vill veta. Jag tackar och tar emot!
Kanske tar jag reda på mer genom Qwiki som både berättar och visar bilder om olika historiska händelser, platser och annat. Om jag har registrerat mig för att få en invite alltså. Tycker det är lite synd att man inte kan bidra till Qwiki själv utan bara titta på andras material, men det lämnar vi så länge.
Min tidslinje som jag gör på Timetoast hjälper mig att strukturera. Där kan jag länka vidare till andra ställen på webben och där kan jag lägga upp bilder. Med hjälp av embed-koden lägger jag in den här på bloggen:
(Riksantikvarieämbetet har lagt upp mängder av fria bilder på Flickr. Dyk ner i denna guldgruva om du vill och behöver bilder till din berättelse.)
Jag funderar på paralleller mellan vår tid och industriella revolutionen. Det står nämligen i läroboken att ett barn som föddes kring sekelskiftet 1800 i Storbritannien fick uppleva fler förändringar än någon tidigare fått göra under hela sin levnad. Är det samma sak nu? I den kommunikativa revolutionen. Framkallar det också känslor, fast av ett annat slag? Allt detta nya.
Jag går och sätter på mer kaffe. Mr Kay följer med mig ut i köket. Nu lämnar han mig inte.
Visst är det en intressant jämförelse – 1800 talets första hälft mot det som händer idag. Jag tänker på Troedssons jämförelser om övergångstiden i början av 1800 – talet när en persons möjlighet att lyckas inte längre mättes i muskelstyrka. Du kunde helt plötsligt försörja dig på ett bättre sätt genom att använda andra kroppsdelar.
Vilken kroppsdel är det vi skall träna nu? Vad är det vi skall lära oss? Hur skall vi lära oss?
Helt klart intressant. Vi måste spåna vidare. Lösa grejer med Mr-Kay-klurighet.
Mycket bra tänkt och skrivet! (Synd att sonen verkar gå i en 1900-talsskola.)
Nej då, det gör han inte. Tror de hade kollat Qwiki i skolan. Men eleverna (läs han) vet inte alltid att man kan ta ut svängarna när man pluggar.
Det här satte igång en hel del funderingar hos mig! Kanske är det så att barn idag genomgår fler stora förändringar än vad jag (född på 70-talet) gjorde. Kanske är det så att den skola våra barn går i inte riktigt hinner med i svängarna. Kan det vara så att lärare idag genomgår fler stora förändringar än vad de lärare som undervisade mellan 60-90 talet gjorde?
Jag tror du är något på spåren där, Anna-Karin. Jag tror det.
Hejsan
Jag skulle vilja visa nyheter på min blogg från olika hästtidningar på nätet men är det lagligt? Kommer ju givetvis länka tillbaka till dom..
Du verkar ju väldigt insatt så hoppas på svar 🙂
Mvh Anna
Hej Anna!
Om du publicerar material från andra tidningar måste du fråga om lov. Får man inte använda deras material kan man skriva om artikeln och ta ett litet citat, men den som skrivit texten har upphovsrätten till texten i sin helhet.
Om texten du vill ha på din blogg finns på nätet kan du istället länka dit. Du kan t.ex skriva: Läs om tips för hur du ska..” och så gör du en länk till artikeln. Då driver du trafik till det ställe där texten finns och ingen blir arg på dig för att du tar deras material.
Det finns något som heter rss-flöde och som man kan lägga in på sin blogg. Då kan andras blogginlägg rassla in på ens egen blogg automatiskt. Men jag är själv inte så glad för att folk gör så med det jag skriver utan att ange källan ordentligt eller att berätta för mig att de gör så. Bättre att i så fall låta en bit av början på ett inlägg rassla in på ens blogg med hjälp av rss och så måste intresserade läsare klicka sig in på den blogg där texten egentligen ligger om de vill läsa hela. Då får upphovsmannen cred för sitt arbete.
Låter det snurrigt?
Hoppas du hittar ett sätt. Vore roligt att få kika in på din blogg om du vill lämna adressen här.
Lycka till!