6-åringen ska åka till Farmor på Stora Ön och jag ber henne kolla en sak åt mig. Några år innan vår äldste son föddes planterade jag tre björkar på farmors tomt (Ja, jag hade fått lov) och nu har en blivit nedsågad. Så jag vill veta hur många år den var. Vi gissar på att den kan ha varit runt 20. För att ta reda på det där med ett träds ålder pratar vi om årsringar och hur man kan se om den vuxit bra eller dåligt ett visst år. Och så pratar vi om hur mycket en björk kan dricka. Kanske så mycket som hela vårt badkar på en dag! Wow.
Dottern går igång och funderar ut hur hon ska göra för att jag ska få veta allt om björken.
-Farmor har papper och om jag får ett kan jag skriva upp hur många ringar det var. Så jag inte glömmer. Och så kan jag göra en film! Som kan visas på TV!
Inget är för svårt. Allt är möjligt. Hon tittar på filmer från när hennes storebröder var små. Filmer som skickas trådlöst till TV:n från pappas dator på våningen nedanför. Sånt är inget konstigt för en 6-åring. Det är heller inget konstigt att vara ute i naturen och räkna årsringar, fundera på ålder och tid och vattenmängd och att göra något digitalt av det. Inte antingen eller. Bara naturligt synkat. Som livet är synkat vad vi än pysslar med. Inte uppdelat utan i ett sammanhang.
Ungefär som att man kan baka och göra ett TV-program av det. Och att man kan lära sig läsa bara för att man så gärna vill ta reda på vad det står. För att det är viktigt. Inte bara öva lyssna-efter-ljud-i-början-av-ord i enskilda övningar utan i på-riktigt-sammanhang. Som när man bakar bröd, förlåt, chokladbollar.
För att man så gärna vill. Stod inte ni och låtsades vara med i matlagningsprogram någon gång när ni var små? Det gjorde allafall jag. Nu kan man göra det på riktigt!
Varsågoda, ett matlagningsprogram gjort av ett förskoleklassbarn:
Man blir så glad när man ser hur naturligt det här med digitala medier är för ungar idag.
Sen underlättar det givetvis att man samtidigt är bra på plan B.
Jag blir glad av att se filmen! Suveränt med problembaserat lärande och att en bruten länk kan leda till chokladbollar!
Roligt att du tyckte det! Jag ser det också att det som kan verka som ett misslyckande kan leda till något annat.
Blivande program ledare? Man ser ju verkligen att hon är medveten om att det finns en mottagare på andra sidan kameran. Jättekul att få se detta:)
Vilken härlig tjej du har! Vi blev väldigt sugna på chokladbollar här nu, jag och yngste sonen.
Och som föräldrar vet vi hur våra barn knäcker läskoden och lär sig att läsa och skriva. Meningsfulla sammanhang, allt sett ur ett holistiskt perspektiv.
”Naturligt synkat” gillar jag. Får bli ett nytt ledord, något att eftersträva.
Toppen!! Vilken inspirationskälla du och din dotter är!!!!
Vilken dotter!
Så pedagogiskt hon berättar hur man kommer till sidan med snabba brödet.
Håller med Fredrik, man blir glad av att se filmen!
Tack snälla ni! Det är fantastiskt att följa sina barn och elever och se hur de gör när de lär. Finns mycket att ta avstamp i.
Ljuvligt! Tänk vad tekniken är bra för att dokumentera och leka med! och lära sig med!
Barn har ju alltid lärt sig genom att klura och försöka, och allra bäst med ”farmorsmetoden”, med någon som står bakom och ställer rätt frågor istället för att rusa in och göra åt dem.
Förr så lekte man med kottar och plastmorötter, men den nya tekniken inspirerar och hjälper barn att GÖRA på riktigt. Och gör också att de möter text i en helt annan utsträckning än förut, vilket torde betyda, att med rätt coaching så borde de flesta barn läsa fortare! Barn kan! Barn är underbara! Lisa är ljuvlig!
Åh vad jag gillar att få nya ord på saker och ting! Andras ord. Tack LottaN! ”Farmorsmetoden” – hade inte hört det ordet. Säger mycket.
Nu ramlade det in några kommentarer som jag inte sett och som jag fick godkänna för att de skulle visa sig. Det blir så ibland och jag fattar inte riktigt varför. Tack för dem allihop!