En hel del lärare har hittat in på Twitter. Så även en del elever. Det finns andra mikrobloggtjänster och vissa av dem är utformade för just lärare och elever. Twiducate och Micromobs är sådana som jag har tipsat om tidigare här och här. De riktar sig mest till yngre. Jag påstår det utifrån den layout de har, men det är inget som de själva säger något om.
En annan tjänst som har funnits ett tag, och som riktar sig till skolan, är Edmodo. Den kan nog tilltala en lite äldre publik (Den fula profilbilden kan bytas ut mot ett eget foto).
Läraren registrerar sig, skapar en grupp för en eller flera klasser och får klasskoder. Dessa delar läraren sedan ut till eleverna så att de kan använda dem när de registrerar sig. Det finns ingen åldersgräns för få vara med, men föräldrars godkännande ska inhämtas innan man som elev får registrera sig.
Sedan är det bara att tuta och köra. Eller tja, det finns en hel del inställningar man kan göra men det finns en bra guide för det.
Man kan ladda upp dokument, köra omröstningar och en massa sådana saker. Det går även att bjuda in föräldrar.
Varför ska man använda Edmodo om man har ett fungerande intranät? Jag skulle vilja säga att det kan vara ett komplement. Olika intranät är olika bra. För att snabbt få uppdateringar via mejl eller i telefonen kan den här tjänsten underlätta. Att den liknar andra sociala medier gör att eleverna lär sig använda sådana även i skolan, inte bara på egen hand. Att kommentera och att hjälpa varandra med formativ bedömning kan fungera om det är smidigt.
Man kan genom Edmodo komma i kontakt med andra lärare runt om på vår jord. Det är bra. Samtidigt tycker jag att det är synd om lärare bara pratar med varandra i stängda rum. Det jag gillar med Twitter är att jag där pratar lika mycket med andra yrkesgrupper som med lärare. Spelutvecklare, journalister, kreti och pleti; de hjälper mig vidare i mitt pedagogiska kunnande. Världen får bli en del av skolan och skolan en del av världen. Det gillar jag.
Kanske kan Edmodo var en väg att ta sig an sociala medier och använda dem så att det gagnar utveckling av lärande. En av många vägar.