Äntligen tog jag mig tid att prova spelet Fylga, ett spel som handlar om brons- och järnåldern. Kanske har det funnits ett tag, jag kunde tyvärr inte hitta någon information om det på webbplatsen. Spelet går att ladda ner på både mac och PC. Första gången jag provade så kraschade spelet, men nu valde jag en variant med lägre upplösning och då fungerade det.
I spelet går man runt i tidstypiska miljöer med avataren Tyra och utför olika uppdrag. Jag måste erkänna att mitt tålamod tröt lite ibland. Det blev lätt för mycket prat och för lite action. Navigationen fungerade, men kunde kännas lite styltig.
Kan det fungera i skolan när man jobbar med forntiden? Jodå, som utgångspunkt för samtal. Till spelet finns även en pdf med information om vad som gör saker och ting i spelet tidstypiskt. Jag tänker mig också att elever kan göra egna berättelser utifrån vad de har upplevt i spelet. Inte enbart genom att skriva utan också genom att göra podcasts, webb-tv och annat där de kan uttrycka och analysera vad de lär sig. Kan de dessutom själva komma med förslag på hur ett sådant här spel skulle kunna göras ännu bättre och ge denna respons till dem som har skapat spelet? Kommer de att få svar? Det vore en på-riktigt-uppgift där de både får tänka till och där de förhoppningsvis kan påverka.
Spel i undervisningen behöver en lärare som tillsammans med eleverna kan tänka till hur det kan användas för att få till lärande. Fylga kan vara ett steg på vägen. Så tänker jag.