Jag intresserar mig mycket för elevers spelvanor. Vad de gör på fritiden. Jag gör det för att förstå lite bättre. Och för att kunna förhålla mig till det jag börjar förstå.
Det jag har märkt när jag har pratat med barn och ungdomar om de spel de spelar, är att de inte alltid är vana att få berätta. En del har svårt att sätta ord på vad det är de uppskattar när det gäller just spel. Ju mer jag har frågat, ju mer har de sedan svarat. Inte alla, men en del. Kan det vara så att vuxna sällan pratar spel med dem? I min kommande bok skriver jag en del om det här och varför samtal om olika fritidssysselsättningar är viktigt, inte bara samtal om ishockey eller ridning. Samtal på elevernas villkor.
Efter att boken gick i tryck har jag fortsatt att undra. Jag bestämde mig för att fråga ett större antal elever om hur de använder spel på fritiden och vad de tänker om dem.
Jag kontaktade tre lärare geografiskt spridda över landet och lät efter lärarnas tillåtelse 100 elever i årskurs 4-9 svara anonymt på en online-enkät gjord i ett Google-formulär. De flesta som svarade gick i årskurs 7. Hälften av dem som svarade var flickor, hälften var pojkar. De många svaren gör att jag här visar ett urval. Har många svarat likadant, tar jag med något av svaren. Jag är inte ute efter att kvantitativt visa hur många som spelar ett visst spel, utan vill mer få en uppfattning om vad som spelas. I slutet av inlägget tolkar jag de svar som eleverna gav.
Jag har stor respekt för forskning och kallar absolut inte min undersökning för just forskning. Hellre vill jag kalla den en slags undran. Om du länkar hit, var snäll och var noga med att inte säga att det här är en vetenskaplig rapport. Det är helt enkelt några frågor som 100 elever har svarat på.
Det jag tänker efter att ha sett elevernas svar, är att jag tror att det är väldigt svårt att ringa in vilka spel som eleverna spelar på sin fritid. World of Warcraft som jag trodde var stort, verkar inte vara det för just de här eleverna. Därmed kan det vara problematiskt att forska på ett enda spel och sedan säga att resultatet gäller för spel i allmänhet. Elevers fritidsintressen vad gäller spel verkar vara mer komplext än så.
Frågorna och svaren såg ut så här:
1. Hur många timmar i veckan (ungefär) tror du att du spelar spel på din fritid?
2. Om du spelar spel, vilka spel tycker du bäst om? (Nämn max tre stycken eller färre)
Nina warz, Minecraft, Fifa 12, Robot Unicorn Attack, Howrse, The Smurfs, Wii Sport Resort, Spore, Sims 3, SuperMarioGallaxy2, SuperMarioBros, Crazy pingvin, GoSupermodel, COD, GTA 2, Zelda, Crash Bandicot, Megaman, Temple Run, Modern Warfare 3, Battlefield 3, RunEscape, Icy Tower, Total War, massa facebook-spel, Farming Simulator 2012, spel på spela.se, Wild Ones, Counter Strike, Pokemon, Need for Speed, Eye Pet, Skyrim, SSX, Hästspel, Need for speed most wanted, Wordfeud, Oblivion, Fable II, Dragon Age, Red Dead Redemption, Dogfight, League of legends
(Ett urval av de många olika svaren)
3. Om du nämnde några spel ovan, vad är det som gör att du gillar just de spelen?
- Man träffar nya kompisar. / Många vänner där och det är kul.
- Jag gillar det för man kan skapa sin egen gubbe att springa runt med.
- jo man kan ta hand om djur, bondgårdar och en masa annat.
- Det kräver en hel del strategi.
- Det är så kul att komma på saker och undersöka saker.
- Det är liksom roligt att man har ett mål och man kommer till nya världar och då blir det roligt.
- Det är just att ”historian” bakom spelet är så intressant.
- Det har hjälpt mig att tänka efter innan jag gör saker i verkliga livet.
- minecraft kan man göra så mycket saker. fifa är fotboll och jag gillar fotboll. i Dogfight flyger man flygplan och detär heftigt.
- goSupermodel tycker jag om för att det spelet passar mig och man får träffa nya kompisar över nätet. Majhong trails på Facebook tycker jag om för att jag får tävla mot mina kompisar.
- Howres är kul för man tar hand om hästar och kan Holla kontakt med vänner. Gosupermodel är kul för man heller på med sina modeller ok spelar och man kan köpa kläder och vara med i klubbar. Jag gillar goSupermodel.se eftersom att man kan ha kontakt med andra tjejer i sverige. Man skapar en modell och så får man spela ihop pengar, alltså låtsas pengar, och så får man köpa kläder, smink och hår till henne. Man kan också skapa sig en profil, forum, Décor (ett rum som man inreder själv) och skaffa vänner (andra modeller).Man får ha sin egna stil, och vara sig själv utan att behöva ge ut någon information eller bild om sig själv om man inte vill.
- I spore tycker jag om att man får göra en egen varelse och följa den ända från micro organism till civiliserad meniska och i temple run tycker jag att det är roligt att försöka slå mina egna rekord.
- Cod Mw3 efter som har många vänner som spelar det och kan möta de på spelet osv. League of legends för det är ett sjukt bra spel och ett spel man måste tänka smart och det utvecklar ens hjärna på många sätt och det har hjälpt mig att tänka ut saker i verkliga livet spelet hjälper en t.ex att tänkte fören man gör något vilket är riktigt viktigt på detta spel!
4. I samband med att du spelar, händer det att du gör något av följande? (Du kan välja flera av alternativen)
- Chattar eller pratar med andra spelare över nätet.
- Tittar på YouTube-klipp om spelen.
- Göra egna inspelningar om spelen och laddar upp dem på YouTube.
- Läser på forum eller wikis om spelen.
- Själv skriver frågor eller svar på forum eller på wikis.
- Deltar i tävlingar som anordnas i eller kring spelen.
- Gör egna tävlingar, frågesporter eller annat som andra spelare ska lösa.
5. Om du gör egna tävlingar, frågesporter eller annat som andra spelare ska lösa, kan du berätta om något sådant som du har gjort?
- jag brukar göra turneringar och slå vad om pengar.
- Jag bukar göra det svårt. Men inte för svårt så att det inte går att lösa, för då är spelet tråkigt. Jag har gjort memory, frågesport.
- en fråga är villka spel ni tycker ar bäst och vilket spel ska jag köpa typ.
- vad heter terroristen i call of duty vem är din ledar och så mer.
- Labyrinter, dueller, hinderbanor och frågor som oftast handlar om vad man skall göra på olika ställen eller olika hemliga skatter.
6. Finns det annat som du gör när du spelar? (Det kanske inte fanns med som alternativ i förrförra frågan.)
- Tittar på tv
- Jag hör på musik.
- Jag lyssnar på musik på YouTube. Och jag spelar en massa andra spel på google medan jag spelar hästspelet Howrse.
- Jag äter ibland godis
- Jag kollar min Facebook, IMVU, Twitter och My Space
- Ibland när jag har kommit hem från skolan har jag spelat samtidigt som jag äter mellis
- Lyssnar på Suneböcker.
- försöka hitta fusk haha.
- Lanar med vänner / snackar i skype
- ibland blir jag arg när jag spelar.
- Facebook, skype och dayviews.
- När jag spelar restaurang city så tittar jag ”oftast” på en film eller tvserie.
- Jag skapar simmar och bygger hus.
7. Tror du att du lär dig saker när du spelar på fritiden som du har nytta av i skolan? (0 är inget och 5 är mycket)
8. Kan du ge exempel på vad du tror man kan lära sig om man spelar spel på fritiden?
- Man kan lära sig en hel del engelska, det gjorde i alla fall jag.
- man lär sig nya fotbolls tricks
- Matte i samband med poäng och när man ska ”köpa´´ saker i spelet
- Om man spelar online spel så lär man sig ganska mycket engelska eftersom det är de språket nästan alla kan.
- jag har läst om att barn som spelar har bättre engelska än vad de som inte alls spelar, så man kan säga att min engelska är bra tack vare mina spel.
- man lär sig nya ord som level :DD
- Jag har bra betyg i Engelska vilket jag lärde mig från ”RuneScape” och många fler spel. Mattematik kommer också in ofta, och Svenska.
- om man spelar typ quiz eller något liknande då kan man lära sig massa fakta
- Nej.
- Svenska, engelska
- Inget
- om det är ett engelskt spel lär man sig bättre engelska och kommer ihåg den lättare eftersom man lär sig det på ett roligare sätt. Samma med om det är ett naturspel så lär man sig mer om NO.
- Man lär sig att bygga hus och man får räkna lite också
- Kanske uttålighet?:)
- jag tror inte man lär sig så mycket, kanske om man spelar multiplikation spel eller sånt, men inte krigsspel m.m. Därför spelar inte jag Krigsspel. Jag spelar ett hästspel och där lär jag mig om hästar. Jag är mycket intresserad av djur och tänker bli veterinär när jag blir vuxen, därför spelar jag djurspel.
- Man lär sig att det finns roliga spel för alla åldrar och så finns det såna här spel som man kan räkna matte i.
- Om man spelar wordfued lär man sig nya ord till t ex. svenskan.
- Jag lärde mig grunderna och även mycket av det mer avancerade i engelska när jag spelade WoW när jag var yngre. Jag har lärt mig mycket om fiktion (vilket jag värdesätter) från diverse RPG. Det boostar fantasin vad gäller miljöer.
- Man tänker när man spelar.
- Engelska, jobba med händerna och hemkunskap.
- Smart
- Det spelet jag spelar lär jag mig inte så mycket av. Men om jag har någon en restaurang så lär jag mig ju hur man ställer möblerna så att kunderna ska få mat så snabbt som möjligt.
- Sen har jag lärt mig mycket! Jag har lärt mig digital klocka (av mig själv, men ville lära mig det eftersom att man måste kunna digital klocka för att kunna vara med i en tävling som heter ”Klädbyte” som finns på goSupermodel.se).
- Jag har också blivit bättre och säkrare på stavning och lärt mig nya ord.
- Jag har blivit mycket snabbare att skriva på datorer.
Min tolkning av svaren
Fråga 1: Det jag tycker att man kan se i elevernas självskattning är att många inte spelar så väldigt mycket under veckorna. Ca 5 av 100 spelar inte alls. Endast 4 stycken spelar mer än 30 timmar i veckan på sin fritid, de flesta säger sig ligga på runt 1-5 timmar.
Det jag först tänker är att det kan vara svårt att uppskatta sin speltid. Svaren kanske inte stämmer helt. Men de kan ge en fingervisning om hur det ser ut för dessa elever. En del kanske spelar småspel korta stunder på sin mobil i väntan på bussen? Det skulle vara intressant att ta reda på mer om det här. Vi pratar ofta per automatik om stillasittande ungdomar i samband med spel. Gäller det bara ett fåtal? Ska vi fokusera även på de andra barnen? Jag tror det vore bra för att förstå hur olika saker och ting kan vara när det gäller spelande.
Fråga 2: Det jag tycker att man kan se är att några spel, som till exempel Minecraft, Howrse, Zelda, GoSupermodel m. fl., dominerar men att eleverna spelar en mängd olika spel. Många av dem är Facebookspel. Det här kan visa på att eleverna snabbt tar till sig nya spel som är populära. Förvånande var att ingen svarade World of Warcraft bland de spel som de tycker allra bäst om att spela. En elev nämnde i en annan fråga att han hade spelat World of Warcraft. Det är ofta det spel vi nämner när vi pratar om ungdomar och spel. Kanske dags att flytta fokus? Gäller det för fler elever än för just de här på dessa tre ställen i Sverige?
FRåga 3: Jag tycker att svaren nästan kan få tala för sig själv. Man tycker om att skapa och att träffa andra i spelet. Någon nämnde att det är roligt att se att man kan förbättra sig genom att få mer poäng, men annars lyser poäng-pratet med sin frånvaro. Kan det vara så att vi vuxna och särskilt skolpersonal kan behöva fundera på om typiska skolspel där fokus ofta ligger på poäng och medaljer borde utformas annorlunda. De kanske inte lockar så mycket som många av oss tror? Eller kan det vara så att poäng som feed back är ett så naturligt inslag i spel att man inte tänker så mycket på det? Kan det vara så att vi borde fundera mer på hur vi gör uppgifter utmanande och kreativa? Uppgifter där man måste ta hjälp av andra för att klara av dem? Jag tycker det är väldigt intressant att fundera på hur det skulle kunna göras.
Fråga 4: Många chattar och tittar på Youtube-klipp om spelen i samband med att de spelar. Men väldigt få, tycker jag, bidrar själva till att komma med tips på forum, göra egna tävlingar som andra kan delta i eller med att göra egna inspelningar om spelen. Jag ställer mig frågan: Vet de hur man gör? Tror de sig om att kunna? Kan skolan utmana dem här? Kanske kan man få igång några som inte gärna skriver vanliga berättelser att prova andra uttrycksformer? Sådant som även kan leda till traditionella berättelser?
Fråga 5: Den här frågan var frivillig och oerhört få svarade på den. Därför är det svårt att säga något om resultatet. Kanske är det så att det stora flertalet nöjer sig med att spela och att konsumera information som andra har lagt ut.
Fråga 6: Under tiden man spelar lyssnar många på musik eller chattar. Om chatten sker i facebook eller på annat ställe frågades inte.
Fråga 7: Staplarna 1, 2 och 3 är högst för frågan om man har nytta av det man lär sig i spelen på fritiden i skolan. Inte rasande mycket alltså. Några tycker att man inte har någon nytta och några tycker att man har väldigt mycket nytta, men de är inte lika många som staplarna 1, 2 och 3 som alltså visar att man inte tycker sig ha så mycket nytta av sina kunskaper. Kan det bero på att man inte lär sig så mycket i spelen? Om vi tittar på nästa fråga, upplever de flesta att man lär sig saker. Hur hänger det då ihop? Jag undrar hur vi kan få elevernas lärdomar på fritiden att vara användbara även i skolan? Och hur kan de känna att deras lärdomar är viktiga?
Fråga 8: Någon enstaka tycker inte att man lär sig något speciellt av spelen. Men de flesta nämner engelska och några nämner matte. Sedan finns det de som nämner svenska och att de lär sig fakta. Uthållighet säger någon annan. Det finns fler exempel på vad eleverna tycker att de lär sig. Pia Sundqvist, Karlstad universitet, har visat på hur viktigt det är att kommunicera och vara språkligt aktiv för att lära engelska, vilket man ofta är när man spelar onlinespel på fritiden. Detta till skillnad mot att ensidigt konsumera. Hennes avhandling hittar du här. Där visar hon att det finns ett samband mellan god engelska och ju mer tid man lägger på datorspel och annat som just främjar kommunikation.
Jag tror att det är viktigt att prata med eleverna om det här. Lgr11 säger att läraren ska:
• stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan. (Lgr11, kapitel 2.1)
Då behöver vi sätta ord på vad som sker när vi lär och fånga hur vi lär. Att lära kanske inte bara sker i skolan, men det kanske kan samverka med det vi lär i skolan.
På Skolverkets sajt kan man läsa att professor emerita Karin Taube ser ett samband mellan god självbild och lärande. Att våga ta sig an uppgifter:
Elever som har svårt för att läsa och skriva har misslyckats många gånger, nu gäller det att ge dem möjligheter att lyckas. Framgång föder framgång eller i vart fall till ökad motivation att anstränga sig vid nästa uppgift. Självbild och motivation hör nära samman.
Jag tänker att de barn och ungdomar som känner att de är behärskar olika saker när de spelar spel bör få möjlighet att dra nytta av de erfarenheterna i skolan. Någon bör bemöta dem så att de kan se vad de kan och hur de kan gå vidare, kanske både språkligt och matematiskt. Hjälper vi dem om vi ensidigt bara pratar om tid framför datorn eller hur skadliga spel är?
Avslutningsvis
Jag har här visat exempel på sådant som kom fram i de svar jag fick in när jag ställde ett antal frågor till elever på olika håll i landet. Jag ger inte en heltäckande bild och gör inte anspråk på att det jag visar stämmer för alla barn och ungdomar i den här ålderskategorin över hela Sverige. Istället hoppas jag att vi pedagoger kan hålla frågorna levande och uppriktigt vilja ta reda på mer. På elevernas villkor. Jag kan inte kräva att de ska berätta om allt de gör på sin fritid, men om de själva vill, kan jag lyssna. Jag kan vara ett bollplank och jag kan tillsammans med eleverna utforma uppgifter utifrån det jag kan ana om deras lärande.
Det här var en början till att lära mer.