Att hjälpa eleverna skapa läslust

”Titta, vad konstigt! Ska det inte vara ett frågetecken här? Det är ju en fråga, men det är ett utropstecken. Konstigt.”

Utropstecken

En elev kommer och drar mig i tröjan. Hen vill veta.

Jag blir så glad och talar om det för eleven. Vi tar kort på det märkliga. Jag blir så glad för att:

  • eleven tänker till över språket. Skiljetecken gör skillnad.
  • eleven går på djupet i texten och märker nyanser.
  • eleven vågar fråga och ser frågan som en utmaning.

Jag läste några inlägg och kommentarer nyligen angående Världsbokdagen. Några förfasade sig över att tid vid datorer gör att barnen kommer längre från böckernas värld. En skarp gräns mellan böcker och teknik alltså. Men måste det vara så? Kan det vara så att när vi sågar datorer och förminskar barns fascination över vad man kan använda dem till, så stjälper vi även bokläsandet? Då hjälper det inte hur många vackra fina inbundna böcker vi ger dem. Det blir som att äta grönsaker fast man inte vill. Pliktskyldigt. ”Ja, jag smakar väl då!” Sedan inget mer.

Den elev som kom och drog mig i tröjan är omgiven av böcker. Vi läser skönlitteratur i långa banor från dag 1. Vi rådbråkar våra hjärnor och tränger in i texter tillsammans. Men vi gör något mer. Vi använder datorer. (Jag har tidigare skrivit om det här.)

Vi tar kontakt med författare, illustratörer, skådespelare, producenter – och vi skapar med pekplattor, datorer , pennor och kritor. Vi arbetar noga med manus och tydlig handling. Vi ger varandra respons och ber andra om samma sak. Arbetet skapar nya frågor och nyfikenhet att lära mer. Det skapar nyfikenhet inför skiljetecken, eftersom dessa förändrar nyanserna i en text.

Sådant kan man arbeta med i årskurs ett.

Kan vi fundera över om vårt (ibland) suckande över datorer faktiskt skapar gränser och utanförskap kring läsning?

Kan vi fundera över hur vi kan möta elever med nyfikenhet och respekt inför deras eventuella fascination kring vad man kan göra med teknik?

Och där någonstans kan vi kanske hitta nyckeln till att hjälpa dem tränga in även i böckernas värld. Vi kan använda tekniken till att göra läsningen spännande! Vi kan skapa och dela och fråga i ett vidare nätverk av människor. Vi kan möta olika tankar och innehåll.

Hittar man nycklarna till läslusten, då kan skyttegravskriget avslutas och vi kan ägna oss åt de viktiga texterna och medierna istället. För vi har inte råd att skapa ett utanförskap kring läsning. Vi har inte det.

 

 

Share

En reaktion på ”Att hjälpa eleverna skapa läslust

Kommentarer inaktiverade.