Läslust och läsvana – välkomna till vårt klassrum

Det talas mycket om läslust och om hur man kan få barn och unga att läsa. Vid Bok och Biblioteksmässan 2013 hade Läsrörelsen ett digert program. Jag hade några programpunkter för dem och hann gå på några av deras seminarier. Det jag valde att fokusera på var hur vi vuxna måste försöka kliva i barnens skor (hugga av en häl enligt Askungens systrars metod får väl gå) och sätta sig in  i hur man kan närma sig läsning ur ett barnperspektiv.

I vår klass, årskurs 2, har vi tagit oss an läsningen genom att involvera vårt gosedjur Jamal. Vi har gjort det genom att närma oss författare, illustratörer, producenter och skådespelare för att ta reda på hur de gör när de producerar de verk vi tar del av. Och vi har själva provat på deras metoder och blivit skapare av berättelser. Vi har haft en kittlande, spännande resa när vi gjort det här. Vi har övat ansiktsmimik till högläsningen, vi har gett varandra respons på läsning och texter – vi har blivit ett med litteraturen.

Författaren Annelie Drewsen, som bland annat skrivit böckerna om Adam och nu Stella, har varit en god förebild och mentor för oss. Vårt samarbete tog sin början vid förra bok och Biblioteksmässan och fortsatte under året. Vid årets mässa skickade hon med en fråga till eleverna där hon bad om hjälp med innehåll till sin nya bok. Vi satte igång att spåna i ett gemensamt Google-dokument (Länkadressen kan göras barnvänlig och lättåtkomlig på korta.nu) och tankarna tilläts fara kors och tvärs i spånande i smågrupper. Det var spännande!

Samarbeta_text

Tillbaka till Bok och Biblioteksmässan. Efter ett seminarium högg jag tag i författaren Jo Salmson och bad om en bild till mina elever. Döm om om deras förvåning när jag visade dem den. de hade trott att hon var en karl! Det gjorde att vi kunde prata om varför vi hade gjort den bilden för vårt inre. Och när de fick reda på att hon egentligen heter Catharina Wrååk gav det anledning att söka reda på nätet varför hon använde ett annat namn. Och om vi kunde lita på vad vi hittade för information. Spännande det med!

För att få hjälp att gå djupare in i texter har vi i höst börjat använda bilderna ur Läsfixarna. Du kan ladda ner bilderna här. Varje elev har fått alla fyra figurer på sitt inplastade bokmärke och kan lätt använda sig av de olika alternativen för att förstå och hjälpa andra att förstå en text.

Många pratar om att det är bra att läraren själv läser egen bok samtidigt som elverna. Detta för att de ska se att vuxna läser. Jag kan ärligt erkänna att jag inte hinner det. Vi läser varje morgon innan dagen har börjat (de som vill) och fortsätter även sedan klockan har ringt in. Det blir en lugn, bra start på dagen. Boken som kallas Väskboken halas upp ur väskan och man tar vid där man slutade läsa hemma. Sedan åker den ner i väskan igen. Vi har boksamtal och stämmer av, lånar nytt och tipsar eller varnar varandra för böcker man har läst. I slutet av  varje dag läser jag ur högläsningsboken. Det är då alla deltar aktivt i vår gemensamma text, vi smakar på ord och funderar tillsammans, något jag lärt av den person jag tycker är alla barns egen läsambassadör, Anne-Marie Körling.

Men jag hinner inte läsa själv. Jag vill finnas till hands. Jag vill störa och vara intresserad. Istället har jag börjat ta med böcker som jag själv läser hemma och berätta för eleverna om varför jag läser just dem. Jag vill att de ska veta om min läsning. Sist jag tog med en bok var det en elev som sa: ”Den låter jättespännande!” Nu var boken på engelska. Vi pratade om att man kan få längta till böcker som man kan läsa när man är äldre. Boksamtalet tog nya vägar.

I ett av seminarierna på Bok och Bibliotek var det en känd barnboksförfattare som samtalade med en lärarutbildare om hur vi kan skapa läslust. Barnboksförfattaren var tveksam inför ordet läslust och menade att läsning är ett mekaniskt verk som först kan förväntas fylla ett upplevelsebehov när barnet blivit äldre och tragglat sig genom en viss mängd text. Lärarutbildaren som forskat på området höll inte riktigt med, men författaren, som envisades med att kalla lärarutbildaren vid fel namn seminariet igenom, stod på sig. Han visste. Det vilade något ledsamt och uppgivet över seminariet.

Jag skulle vilja att vi tog på oss de där för små skorna. Att vi närmade oss läsningen på ett spännande, ibland tragglande, men lustfyllt sätt. Att barnen tidigt får en relation till litteratur som de kan ta på. Inte en pådyvlande relation som bara de redan läsmotiverade kan ta till sig. Annars får vi fortsätta klia oss i huvudet och sucka över att läsningen och läsförståelsen sjunker. Och vem vinner på det? Inte barnen.

Ur Lgr11, kapitel 1:

Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper.

Share

2 reaktioner på ”Läslust och läsvana – välkomna till vårt klassrum

  1. Vad kul att läsa om hur du jobbar med läsning med dina elever! Jag länkar din blogg till Stora Högaskolans bok och läsblogg!

Kommentarer inaktiverade.