Internetdagarna 2013. Ett ställe med det mesta om Internet via olika spår för olika inriktningar. Jag var på skolspåret och lyssnade till sådant som vi sällan talar om på de stora skolkonferenserna, kanske av rädsla för att skrämma iväg någon, men som är sådant vi måste börja tala om. Bland annat integritet.
Vet dina elever vilka möjligheter men också risker det finns med att befinna sig på nätet? Mer än att man ska vara vänlig, alltså? Vet de till exempel hur Google använder den information de lämnar ut och inte lämnar ut (lyssna på Kristina Alexanderssons session, så förstår ni vad jag menar)? Det borde de få veta.
Hur hanterar skolan åldersgränser på nätet? Får eleverna ingå egna avtal? Är man tvingad att lägga ut de djupaste dikterna som skolarbeten eller kan man välja något annat? Vad händer med skolbloggen när läraren har slutat på skolan, eleverna vuxit upp och ingen kommer ihåg lösenordet längre? Ligger den kvar och skvalpar?
För mig är det frågor som inte skrämmer bort. Det är viktiga frågor som man ställer om skolarbetet på webben är värdefullt arbete. Viktigt arbete. Nästa år hoppas jag att några fler med ansvar för den övergripande skol-IT-satsningen i kommunerna kommer på Internetdagarna. Även om det innebär att man får välja bort att åka på en konferens som man åker på så gott som varje år.
Förutom Kristina Alexanderson talade också David Mothander från Google. Mycket intressant. Och så pratade Dylan och hans pappa Roger om hur ett barn och hans pappa tänker kring integritet. Lyssna gärna!
Och här kan ni lyssna på sju talare som berättar i fem minuter var om hur de arbetar med integritet i sina klassrum. Varsågoda: Ignite-talks!
En reaktion på ”Internetdagarna 2013 och skolans arbete med integritet”
Kommentarer inaktiverade.