När jag själv äntligen utsattes för formativ bedömning

Jag skriver en bok. En bok om en relevant skola där engagerande arbetssätt är A och O. En skola där digitala verktyg kan hjälpa till att öka motivationen hos elever, därför att de är viktiga verktyg när man vill arbeta med på-riktigt-uppgifter. Alltså uppgifter som har betydelse även för andra. Jag skriver om en skola där sociala medier är en naturlig del, eftersom de är en naturlig del i samhället, precis som skolan är. En handbok.

Att skriva boken har varit en resa. Och är fortfarande, eftersom jag inte är helt klar med den än. Det har varit en resa dels för att jag har gjort mycket efterforskning, för att själv lära mer. Dels för att jag har varit i kontakt med så många olika människor för att få deras syn på olika saker. Men också för att min förläggare har visat mig på verklig formativ bedömning. Kanske för första gången i mitt liv. Aldrig tidigare har någon gått in för att diskutera text och tanke med mig på det vis som hon har gjort.

Och på något vis är det skrämmande. Det där om att ingen tidigare i mitt liv någonsin har gjort det. En kommentar från en lärare om att något ska ändras, och så har det varit klart. Men nu. Nu har jag fått utvecklas. Levla. Det är en otrolig förmån att få vara med om en sådan resa.

Jag önskar att alla elever ska få uppleva verklig formativ bedömning. Framåtsyftande. Nu finns verktygen då det är möjligt att göra det på en mängd olika sätt. Även när det inte finns tid att sitta ner en lång stund med var och en. Det går ändå.

Jag vägrar stanna i en klagan om att tiden är slut eller att man inte har lust. Finns en klagan ska den fram i ljuset och bollas runt tills man hittar en utväg. Men för att det ska vara möjligt att hitta lösningar, måste de vuxna som finns i elevernas närhet kunna komma överens. Ta sitt vuxenansvar för att inte trycka ner varandra eller tysta glädjeyttringar. Jag skriver om det också. Utifrån forskning. Det är dödligt intressant. Och viktigt.

Jag hoppas du vill läsa min bok. Den kommer ut på Liber under senare delen av året. Innan dess ska jag få ännu mer formativ bedömning av en textredaktör. Undrar så vad det ska innebära. Förväntansfull..

Share

8 reaktioner på ”När jag själv äntligen utsattes för formativ bedömning

  1. Ser SÅ fram emot att få läsa den! Är på väg åt samma håll, men ligger ett par mil efter;) Digitala läromedel, på-riktigt-uppgifter: me like! Formativ utvärdering är, precis som du skriver, så viktigt men alltför ofta satt på undantag. Hoppas du skriver om det också 🙂

  2. Jag tänker absolut läsa din bok. Mycket angeläget ämne och jag tror att ditt engagemang kommer att göra den läsvärd.

    Formativ bedömning är ett måste för att utveckling ska ske. Men tänk så mycket summativ bedömning som finns kvar i skolan, med tester och diagnoser av tveksamt värde.

  3. Precis som för föregående kommentatorer så intresserar detta ämne mig mycket. Ska absolut försöka få tag i boken när den kommer ut.

  4. Blir glad av att läsa era uppmuntrande tillrop! Jo, jag skriver om formativ bedömning. Och om hur svåra saker kan vändas till något bra. På något sätt är det svårt att besklriva allt vad den handlar om. Digitala verktyg och sociala medier bygger på ett tänkande kring lärande som måste få stort utrymme, eftersom det ställer saker och ting på ända.
    Återigen, tack för er respons!

  5. Åh, åh, åh!!! Vad kul att höra! Jag köper den omedelbart när den kommer ut! Tack för att du orkar ta dig för ett sådant viktigt projekt!

  6. Orkar? Roligt uppdrag! Men visst finns det svackor i skrivandet också. Glad att du vill läsa den, Teacher! 🙂

Kommentarer inaktiverade.