Ni som ska till Bokmässan, här kommer några tips:
Studenter från Malmö Yrkeshögskola har en monter där de gärna pratar appar med alla intresserade. De utvecklar nämligen sådan för både iphone, android och iPad. Och man har chans att vinna en egen app! Nu man få prata med sådana som har de tekniska kunskaperna och se om ens funderingar håller! Boka möte genom att mejla hej@appsnbooks.se eller kontakta gruppen genom Christian Tigerblad på 0721-776 333.
Webbstjärnan – tävlingen där elever får en egen domän och webbadress samtidigt som de lär sig om webbpublicering och källkritik, håller till hos .SE i monter . Jag ska dit. Om inte annat för att träffa Creative Commons skolombudsman i Sverige, Kristina Alexanderson. Och du, bor du i Göteborgsområdet? Det finns platser kvar för pedagoger på webbpubliceringskursen i Kungsbacka den 25 okt. Boka gärna via den här länken. Det är gratis. Jag håller i kursen, så då får vi chans att träffas.
Annat jag inte vill missa (fre):
Kim M Kimselius, författaren till bland annat boken Tillbaka till Pompeji monter B09:20. Det var hon som kommenterade bloggen Backaboken och gav respons på en bokrecension till den bok hon själv skrivit. Vilken fin grej i vårt uppkopplade samhälle! jag tycker det visar på hur vi kan dra nytta av och hjälpa varandra här och nu på 2000-talet.
Christian Lundahl, en fena på bedömning, finns i monter B05:22 kl. 11:00.
Roger Säljö, det sociokulturella lärandets förgrundsgestalt, finns i monter B05:22 kl 12:40.
Och så blir det den årliga räkmackan i Heaven 23 kl. 11:53, sharp, för oss bloggare som gillar att träffas.
Enligt @lararnasnyheter är det Tweetup i Natur & Kulturs monter IRC kl. 11:00 och kl.15:00 varje dag.
Apropå böcker; jag har precis läst Frida Edmans och Jessica Schillings rykande färska bok Framtidens skola redan i morgon utgiven på FriJe Inspiration. Den kan läsas av all pedagogisk pesonal, men kanske särskilt av gymnasiepedagoger eftersom den knyter an till GY2011. Författarna tar upp tankar kring lärande av idag, men ger också väldigt många exempel på hur pedagoger har gjort i sina klassrum. Hur det kan gå till att skapa en meningsfull skola.
Själv fastnade jag främst för uttrycket feedforward. Feedback har vi hört tidigare, men feedforward visar på det framåtsyftande, vad man gör med den respons man får. Hur man kan ta nya kliv i lärandet.
Tips: Läs boken.
Snyggt tema
Tack, tack!
Tack för det
tack