Många gillar och använder EtherPad eller likande tjänster för att låta eleverna samarbeta. I dessa kan man skriva tillsammans utan att registera sig. Man slipper att mejla text fram och tillbaka och man slipper att låta några vara inaktiva i en grupp som det kan bli när endast en skriver. Andra tjänster där man kan samarbeta finns i till exempel Google och de brukar fungera bra, men det är inte alltid man vill eller kan registera sig för att få ett konto där. Det kan handla om åldersgränser och sådant.
Nu finns också sätt att arbeta tillsammans med kalkylark utan att man behöver registrera sig. Det var en tweet från Emil Jansson som gjorde att jag hittade det. EtherCalc startar du genom att gå in på www.ethercalc.org och klicka på Create Spreadsheet.
Den URL, webbadress, som då visas i adressfältet är den länk du skickar till dem du vill samarbeta med. Sedan är det bara att börja.
Jag är inte helt bekväm med att arbeta med kalkylark. Kan inte alla funktioner. Men jag testade att mata in enkla uppgifter och det funkade. Resten får du testa.
Jag tror på möjligheten att samarbeta. Ju mer aktiva och involverade eleverna kan vara kring det de arbetar med, desto mindre risk att tappa tråden. Tror jag. Det är inte bara en som gör medan de andra väntar och sitter av tiden. Grupparbeten kan bli innehållsrika och just det de är tänkta att vara – ett sätt att lära mer ihop med andra.
Det finns så oerhört många samarbetsmöjligheter på nätet, möjligheter som vi i skolan behöver ta vara på. mTack för inspirationen! Jag har också läst delar ur din Digitala verktyg och sociala medier undervisningen, och fick en rejäl inspirationsdos. Tack!
Menar du det?! Det där om inspirationsdosen. Tack, vad roligt att höra! Ja, visst finns det otroligt mycket användbart och bra på nätet. En spännande djungel liksom. 🙂
Absolut! Efter en snabb översiktsläsning rekommenderade jag boken till mina kolleger (själv är jag föräldraledig just nu). Vi håller på att förbereda oss inför införandet av plattor, vilket är oerhört spännande. Särsilt eftersom jag följer inspirerande bloggar, som din, och intressanta föreläsningar o.s.v. på nätet, samtidigt som jag försöker läsa examensarbeten och andra texter, däribland din bok. Den är enkel att ta till sig och har en forskningsanknytning. Jag tror att ett bra sätt att få en bättre skola med engagerade lärare och elever är att vi lärare hjälper och inspirerar varandra till att hitta och underhålla den där inre motivationen som du skriver om i boken. Vi behöver, tror jag, en ordentlig injektion inre motivation för att förändra vår undervisning och verkligen se de enorma möjligheter som en-till-en erbjuder. 🙂
Vad jag skulle vilja ha dig som kollega! Tror jag får ett gäng bra kollegor till hösten – betyder mycket. Tack för ett uttömmande svar. Jag blir så glad av att höra vad olika människor fastnar för.