För ett tag sedan hade vi besök av Carina Näslundh på Datorn i utbildningen (DIU) i vår klass. Hon skulle skriva om hur vi jobbar med digitala verktyg. Men nu är det så att om vi får besök, då vänder vi gärna på steken. Klass 1c är ju en redaktion – alltså intervjuar vi den som kommer!
Carina var mycket vänlig och svarade ingående på barnens frågor – det uppskattade vi. Eleverna hade gjort en storyboard och bestämt var tagningarna skulle ske och vilka som skulle ställa frågorna. De turades sedan om att hålla i iPaden och filma. Som tack för att Carina ställde upp fick hon en pin som ett av barnen hade gjort. Det får nämligen alla som kommer på finbesök. Där står adressen till Jamals kompisar.
Samma dag som Carina var hos oss, tittade vi på en hälsning som författaren till Adamböckerna, Annelie Drewsen, hade spelat in. Eleverna hade mejlat frågor till henne och hon tog sig alltså tid att göra en film som svar. Det är stort! Vi fick följa med in i teckarens/ illustratören Markku Huovilas atelje och se hur en Adam-figur växer fram.
Och inte nog med det; vi fick samma figur i ett brev på posten. En egen Adam!
Där och då spånade vi kring vad vi skulle göra med Adam. Skulle han få vara med i en berättelse som vi själva gjorde? Men.. får man göra så? Kan man lägga ut en sådan berättelse på vår egen webbplats utan att fråga upphovsmannen till figuren? Nä, det kan man nog inte.. Eleverna kom ihåg att Annelie tidigare faktiskt hade frågat oss om hon fick använda en av våra bilder som finns på vår webbplats. Och vi hade svarat ja. Självklart skulle vi också fråga. Så vi fick plita ihop ett mejl till Annelie och Markku. Det blev ett steg vidare i vår förståelse av det här med upphovsrätt.
Svaret kom strax. Vi fick gärna använda Adam i egna berättelser. Adam kände sig visst till och med hedrad.
Man kan börja prata upphovsrätt tidigt. Man kan börja i någon ände. Vi kommer under året att gå vidare och förhoppningsvis lära oss hur man kan använda fritt material med till exempel Creative Commons-licens, utan att ta bort det erkännande som varje upphovsman av ett verk förtjänar.
Det är roligt att jobba i skarpt läge. Att få komma nära författare och journalister och höra deras tankar och erfarenheter. Bara att de tar sig tid att hjälpa oss att förstå.. Stort. Jag hoppas och önskar att elevernas intresse för ord och innehåll utvecklas positivt av det här. Jag tror faktiskt att det gör det. Läslust, skrivlust och innehållslust hand i hand.
Vill ni se intervjun med Carina och läsa mer om Adam, så är ni välkomna att kika in på Jamals kompisar.
Det pratas så mycket om CC,
och alla f-bde rättigheter….men INGEN talar om vad man kan använda det till. Mina elever försöker hitta, men vi hittar mycket, mycket sällan något som passar till de arbeten de gör. Och det är inte så lätt att ta egna bilder … på Zlatan eller One direction eller Karl XII…
Det parats så mycket OM… det man inte FÅR … men det säg inget HUR man ska LÖSA detta… Eleverna vill ju ha bra arbeten… och det får de ju… för att i skolan häbvisar jag till att du kan hämta det du vill DÄRFÖR ATT VI ANVÄNDER DET BARA I SKOLAN…. men jag skulle vilja veta hur man i skolans stressvärld hittar bilder som FUNKAR och som man gör att man kan skicka hem arbeten till föräldrar eller lägga ut dem på nätet,
Jag håller med om att det kan vara svårt att hitta bilder som passar, Anna-Lena. Ibland jättesvårt. Ett problem är att få bidrar och licensierar sina egna verk under Creative Commons. Jag själv är dålig på att göra det. I en delakultur behöver man hjälpa till och bidra, annars fungerar det dåligt. Eleverna behöver ändå lära sig hur upphovsrätt fungerar och att den är krånglig ibland. Fanns inte CC skulle vi behöva skriva och fråga varenda en om vi fick använda deras material. Jag ser att CC är ett sätt att möjliggöra något annat. Men jag är inte riktigt där med mina elever än.
Om fler bidrog skulle det vara en del av svaret på HUR-frågan. Så ser jag på det. Upphovsrätten kan jag inte ändra på.
Jag har gjort iordning följande sida till mina elever. Om man klickar på ”Bild” så kommer man till massor med länkar där man kan hitta bilder med CC-licens. Använd sidan fritt! Den är CC-licensierad.
http://montessoriskolancc.wordpress.com/
Tack Marie! Vilket jobb! Mina elever kommer äntligen att kunna hitta något till sina Webbstjärnearbeten!
Jättetack, Marie! Vilket gediget arbete med länkar både bild, film och annat!
anna-lena: Wikimedia är utan tvekan bäst för den typen av bilder, men det är självfallet inte lika bra som en ”riktig” bildbyrå.
Det kanske inte vore så dumt med en bildbyrå som skolor kunde nyttja i det dagliga arbetet…
Själv är jag riktigt irriterad över att inte Sverige har fair use och att man utan problem kan använda sig av omslag när man skriver om något. Böcker är överlag lugnt för många bokförlag inser att det är en bra idé att tillgängliggöra omslagen på sina hemsidor, men film, musik och spel är i princip hopplöst att få tag på, om man inte har tillgång till deras lösenordsskyddade pressavdelningar.