Ett sätt att arbeta med läs- och skrivutveckling

Janni Jeppesen, mediepedagog på Broängskolan, berättar om hur de arbetar med läs- och skrivutveckling i årskurs ett.

Hon berättar att de även ville ge de yngre eleverna möjlighet att utvecklas med hjälp av IT så som äldre elever kunde göra. Varje elev har varsin dator och de jobbar med den på en mängd olika sätt, inte bara med text. Deras medieproduktioner befinner sig på den nivå där eleverna befinner sig. Lärarna petar inte och hjälper inte till för mycket, utan låter eleverna utforska. Detta kommer att utveckla deras bildberättande oerhört, tror Jeppesen. Hon berättar också att läraresurser frigörs eftersom eleverna jobbar så ihärdigt och med sin fulla potential. Så kan det vara. Och full potential vill vi ju ha, eller hur?

Eleverna har en egen community, Broängens ettor, där de kan kommunicera med varandra och med sina föräldrar. När de kopplade på chatfunktionen fullkomligt exploderade skrivandet. De chattade både på skoltid och på fritiden. Jeppesen berättar att det har revolutionerat elevernas sociala förmåga. De som inte vågar ringa för att boka lekträff, kan istället chatta och få till något på den vägen.

Broängens ettor är kreativa, de utför och de producerar. De lär sig. En forskare följer projektet. Spännande!

Share

En reaktion på ”Ett sätt att arbeta med läs- och skrivutveckling

Kommentarer inaktiverade.