Kloster eller satellit?

Det blir glesare mellan blogginläggen.
Kanske för att Twitter har tagit överhanden en del för min del.
För att jag längtar efter att kommunicera, inte bara prata själv.

En sak vet jag.
Det är att jag funderar.
Mycket.
Allt syns inte i bloggen.
Just nu funderar jag på hur länge folk ska behöva blogga om att lärare måste ta in världen de lever i.

När ska det vara en självklarhet att lärare ska öppna för det lärande som världen behöver?

Jag har massor av tänk kring utveckling i skolan, men…
Ska jag behöva påverka genom min blogg?

Kan man bara inte börja arbeta efter LpO94?
Förstå att vi inte är frilansare utan uppdrag?

Snart kommer nästa läroplan.
Ska den viftas bort?

Jag funderar.

Efter att ha läst Påven Johanna, lite efter att alla andra har läst den, funderar jag om skolan i klostertänk. Som ett ställe där man lär sig det som är bestämt och att man gör det avskärmat från resten av världen.
Förut har jag tänkt på skolan i satellittänk. Som något som svävar i rymden utan koppling till jordklotet. Ett visst utbyte sker, men skolan är något fristående och frikopplat.

Alla skolor fungerar inte så. Det är bra.

Men förvånansvärt många gör det. Det är inte bra.

Hur länge ska man behöva skriva om det?

Share

5 reaktioner på ”Kloster eller satellit?

  1. Du låter lite spak i dag. Tappa inte sugen Christina, det kommer att ske förändringar även i skolans värld. Kanske till och med innan jag blir pensionär.

  2. Det är huvudet på spiken, håller fullständigt med dig. Att det finns personal på skolorna som inte förstår att de har ett uppdrag.

  3. Hmm, det är nog så, Bertil. Och så finns det många som förstår att de har ett uppdrag. Jag vill tänka på dem och uppmuntras av dem.

  4. Känner igen mig i ditt tänk, funderar så det knakar. Var på Steve Wretman för ett tag sedan. Han pratade styrdokument, IUP och skriftliga omdömen, matriser och annat aktuellt. Han inledde med att säga att skola han har genomgått en stor genomgripande revolution i och med LpO94 men att lärarna inte har fått det stöd de behöver för att genomföra den. Träffar så många förvirrade och osäkra lärare när vi har seminarier och workshops om digital IUP. Inte för systemet men för hur deska uttrycka sig och kanske framförallt vad de ska uttrycka.
    Kanske lärare behöver lite hjälp att bli lite modigare, att våga skaka av sig gammalt tänk, för att kunna släppa in nya tankar. Kanske lite som en vårstädning. Precis som du tänker jag så det knakar…

Kommentarer inaktiverade.