Fakebook på ClassTools

Påhittade statusuppdateringar för historiska personer är något jag har skrivit om tidigare. Men inte förrän nu har jag hittat ett enkelt sätt att själv kunna berätta vad en historisk person skulle kunna ha sagt. Eller en fejkad person som Kapten Krok. Jag gjorde ett försök på Fakebook på ClassTools:

Bilderna kom fram automatiskt. Jag hade kunnat välja egna, men lät programmet göra det åt mig.

Varför skulle man kunna vilja använda det här i skolan?

Kanske för att det är ett sätt att tänka i andra banor kring en person. Vad skulle den ha sagt i en viss situation? Vem skulle ha svarat? Vem skulle ha gjort tummen upp? Det sätter igång fantasin. Därför. I ett sammanhang. För att det är roligt.

Och för att roligt är bra.

Share

2 reaktioner på ”Fakebook på ClassTools

  1. Facebook i undervisningen är inte helt dumt. En av lärarna i ett grannprogram(HP) till mig har skapat en fejkad person som befinner sig på resa där eleverna får tipsa om resmål och var hon ska ta vägen när de läser Turism.

    Ett annat exempel är när jag och en Engelsklärare körde World Without Oil ihop. En av elevgrupperna tyckte att bloggar var det dummaste som fanns och ville inte rapportera på det sättet. Vi gav dem möjlighet att hitta på ett eget sätt att rapportera vad som hände där de bodde. Det slutade med att de skapade en fiktiv Facebook profil som genom statusuppdateringar, bilder och filmer visade vad som hände när oljan tog slut. Det roligaste var de människor som kommenterade och trodde det var på riktigt. Då fick vi ju in lite tankar kring källkritik också.

    Facebook är ett fantastiskt undervisningsverktyg om man låter kreativiteten flöda.

    Ska kolla lite närmare på Classtools. Tack för tipset!

  2. Tack för alla dessa tips, Kenth! Det låter kreativt på alla vis. Jag funderar på det där med att vara en fejkad person på facebook. Tror inte det är helt tillåtet. Där kunde kanske fakebook vara lösningen. Men det är helt klart en spännande idé.

    Jag har också mött elever som inte varit begeistrade i att blogga. De sätter det ofta i samband med modebloggande och dagböcker och vill inte vara en del av det. Där kan det hjälpa att visa på sajter som är uppbyggda av bloggverktyg och som inte är det man förknippar med sådant.

    Bra när man hittar kanaler och verktyg som eleverna triggas av! Återigen, tack för dina tips!

Kommentarer inaktiverade.