Att våga vilja pröva nytt

Det där med att våga, det är inte lätt. I dagens GöteborgsPosten kan man läsa:

Eleverna blev inte alls glada över att kasta sig ut i något okänt som Twitter. Läraren ville att de skulle pröva ett annat sätt att diskutera, men eleverna gjorde inte vågen när de fick höra det. Jag känner igen det där. Man har tänkt något som lärare, presenterar det för eleverna och.. reaktionen visar skepticism.

Och det är inget konstigt. Inte alls.

Jag menar att både vi vuxna och eleverna ofta är inskolade i ett rätt – och feltänk där man inte vågar visa det man inte kan. Där man inte vågar fråga eller vända och vrida på argument. Den enkla vägen, den där man vet hur saker och ting går till, blir den vi klamrar oss fast vid. Det är lättast så.

Men i våra styrdokument står det att eleven ska ”få stöd i sin kommunikationsutveckling” och att eleven ska ”få använda olika uttrycksmedel”. Skolan ska vara en plats där man övar demokrati och att göra sin röst hörd. Även om det är obekant och obekvämt.

Där har läraren ett ansvar. Antingen kan man säga: ”Eleverna ville inte. Se där, vi ska inte använda sånt där trams som Twitter”. Eller så kan man våga hjälpa eleverna vidare så som läraren i artikeln har gjort. Sven Järgenstedt säger där till sina elever:

Att ni blir så engagerade är inget man ser varje dag, ni har till och med blivit arga på varandra.

Om elever inte vågar kasta loss för att pröva nytt utan säger som en av eleverna: ”Man är ju van att göra som man alltid har gjort”, då är det läraren som måste få bukt med den kultur av talanginställning som råder. Den där det gäller att inte misslyckas. Den där man inte vågar tänka utanför ramarna för att det tar kraft och tid. Där behöver vi vuxna varandra.

Hur gör man?

För det finns sätt att vända en negativ trend. Ansvaret för vilken inställning som råder på skolan, kan inte läggas på eleverna. Då har vi vuxna själva fallit offer för talanginställningen där ingenting går att förändra. Det går.

Jag är glad att läraren tog klivet ut och vågade. Att han inte själv har anammat en inställning där man inte vågar. Det är en bra början. Fortsättningen kanske inte är en dans på rosor och enkel alla gånger, men inte desto mindre är den oerhört viktig.

 

Share

Ökampen – tävling med sociala medier

Den här veckan har Ökampen pågått för fullt. Fyra lag: team Jocke, team Mymlan, team Deeped och team Joker har försökt lösa de uppdrag som har skickats ut klockan 18:00 varje dag. Till sin hjälp har de haft alla som har velat hjälpa till via Twitter, Facebook och andra kanaler. Jag gillar att följa hur människor kan samverka via dessa sociala medier och deltar gärna själv! Även om jag mest leder lagen fel..

Imorgon, lördag går finalen på Åland. Lagen kommer att vara där och de vill ha vår hjälp. Här finns instruktioner om hur kampen som pågår mellan 10:00 och 15:00 13:00 (Tack för korr, Jocke!) kommer att gå till.

Jag stöttar team Jocke. Egentligen vet jag inte varför, de andra lagen med Deeped och Mymlan och alla andra gillar jag ju skarpt de med. Men det kan handla om löfte om vaniljsås. Eller vad det nu var.

Kolla in Emanuel Karlstens bambuserhälsning när team Mymlan ger sig iväg till Åland:

Kolla också in trailern inför tävlingen:

Kvällens ledtråd för att kunna hitta rätt plats i världen (Svårt!):

Följ lagen på Twitter via hastagen #okampen! Och du, det är kul att delta. Bara för att.

 

Share

Hur går det?

Nu har jag varit egen i en och en halv månad. Alltså egen på så sätt att jag måste få ihop min egen lön, inte i någon annan bemärkelse. 🙂

Ibland får jag frågan om hur det går. Standardsvaret som man förväntar sig är antagligen ”Bra”. Och visst går det bra. Vi har mat på bordet och jag jobbar. Kanske inte alltid med sådant som ger pengar, men jag har fullt upp med arbete ändå. Det är väl det som är egenföretagarens lott.

Boken är på gång, men det är fortfarande arbete kvar. Aldrig hade jag trott att det skulle vara så mycket att tänka på när man författade. Det var väl bara att skriva ner något; uppsatser har man ju svängt ihop förut. Men det är bra att saker och ting blir ordentligt genomarbetade. Att det får ta tid.

Inte hade jag heller trott att det skulle ta sådan tid att boka in uppdrag. Någon mejlar en förfrågan vilket resulterar i att vi bollar ett antal olika idéer. Resvägar och restider ska kollas upp och bokas. Foton och beskrivningar ska skickas. Saker ska dubbelkontrolleras. Jag som försöker skräddarsy föreläsningar kan inte köra samma saker flera gånger rakt av. Förberedelserna blir ibland gigantiska. Och det gillar jag! Att få förfina tankar och försöka anpassa dem efter situationen. Men det tar som sagt mycket tid.

Möten, ja. Att vara egen betyder inte att man är ensam. Skypemöten om konferenser, om ledarskap, om hemliga projekt och om allsköns ting – det är min vardag. Också något jag gillar, dock inte att synas i webbkameran när man har glömt att fixa till sig..

Förfrågningar och hjälpönskningar från gamla vänner och bloggläsare finns också med under en arbetsdag. Jag svarar så gott jag kan och hinner, men just den biten kan vara svårast. Frågeställaren vet inte alltid hur mycket arbete det genererar för mig och jag vill inte säga nej. Själv uppskattar jag Twitter som hjälpkanal. Där riktar sig inte frågan till någon särskild, utan den som har tid för tillfället svarar. Gilla på det. Och samtidigt, jag gillar att få finnas till hands. Men det är en svår avvägning ibland.

Jag försöker hinna vara med på Social Media Club, vid räkmacketräffar och att komma till träffar som ordnas av facebookgruppen Samlas, vilken är till för några av oss egenföretagare som också vill äta smörgåstårta ihop med kollegor någon gång. Eller ha kick-offer i en badtunna. Då ordnar man det, även om man egentligen inte jobbar ihop.

Därutöver kommer själva uppdragen ute på plats. Föreläsningar och workshops. Men de är bara en del i hela apparaten.

Så när folk frågar hur det går, menar de då om jag blir rik eller om jag har det bra? Jag har det definitivt bra. Och det är att vara rik. Jag har ett liv där jag får träffa människor som utmanar mina tankar på ett konstruktivt sätt och som ger respons på det jag gör. Ibland handlar responsen om att förbättra något och ibland handlar den om att någon är väldigt nöjd och har fått med sig något nytt på vägen. Tackmejl är vackra att få.

Jag träffade författaren Kim M Kimselius på Bokmässan för ett tag sedan. Hon som har skrivit så många bra ungdomsböcker.

Jag pratade med henne om att jag brukar nämna henne på föreläsningar ibland, som ett exempel på att ge elever respons. Hon gav nämligen respons på bokrecensionsbloggen Backaboken på en elevs recension om hennes bok Tillbaka till Pompeji. Kimselius sa något om att ”Men det är ju så viktigt att få respons på det man gör. För att växa.”

Det är ju det. Att få respons är att bli rik. Jag är rik. Och därför går det bra!

 

Share

Var god vänd!

Jag ska göra ett experiment på Bokmässan idag:
Se hur många som vänder och tar en annan väg när de ser mig och hur många som faktsikt vågar vända på mig.

För om de vänder på mig kommer de hitta det här:

Jag är en vandrande monter.

Titeln till min kommande bok är nu klar; den kommer att bli:

Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen
– Så skapar vi en relevant skola utifrån LGR11

Tada! Den handlar alltså om en relevant skola. Om varför och väldigt mycket hur. Konkreta grejer grundade i forskning om motivation och lärande. Via den här länken kan du som vågade vända på mig läsa mer. Välkommen!

Share

Tips inför Bokmässan 2011

Ni som ska till Bokmässan, här kommer några tips:

Studenter från Malmö Yrkeshögskola har en monter där de gärna pratar appar  med alla intresserade. De utvecklar nämligen sådan för både iphone, android och iPad. Och man har chans att vinna en egen app! Nu man få prata med sådana som har de tekniska kunskaperna och se om ens funderingar håller! Boka möte genom att mejla hej@appsnbooks.se eller kontakta gruppen genom Christian Tigerblad på 0721-776 333.

Webbstjärnan – tävlingen där elever får en egen domän och webbadress samtidigt som de lär sig om webbpublicering och källkritik, håller till hos .SE i monter . Jag ska dit. Om inte annat för att träffa Creative Commons skolombudsman i Sverige, Kristina Alexanderson. Och du, bor du i Göteborgsområdet? Det finns platser kvar för pedagoger på webbpubliceringskursen i Kungsbacka den 25 okt. Boka gärna via den här länken. Det är gratis. Jag håller i kursen, så då får vi chans att träffas.

Annat jag inte vill missa (fre):
Kim M Kimselius, författaren till bland annat  boken Tillbaka till Pompeji monter B09:20. Det var hon som kommenterade bloggen Backaboken och gav respons på en bokrecension till den bok hon själv skrivit. Vilken fin grej i vårt uppkopplade samhälle! jag tycker det  visar på hur vi kan dra nytta av och hjälpa varandra här och nu på 2000-talet.

Christian Lundahl, en fena på bedömning, finns i monter B05:22 kl. 11:00.

Roger Säljö, det sociokulturella lärandets förgrundsgestalt, finns i monter B05:22 kl 12:40.

Och så blir det den årliga räkmackan i Heaven 23 kl. 11:53, sharp, för oss bloggare som gillar att träffas.

Enligt @lararnasnyheter är det Tweetup i Natur & Kulturs monter IRC kl. 11:00 och kl.15:00 varje dag.

Apropå böcker; jag har precis läst Frida Edmans och Jessica Schillings rykande färska bok Framtidens skola redan i morgon utgiven på FriJe Inspiration. Den kan läsas av all pedagogisk pesonal, men kanske särskilt av gymnasiepedagoger eftersom den knyter an till GY2011. Författarna tar upp tankar kring lärande av idag, men ger också väldigt många exempel på hur pedagoger har gjort i sina klassrum. Hur det kan gå till att skapa en meningsfull skola.
Själv fastnade jag främst för uttrycket feedforward. Feedback har vi hört tidigare, men feedforward visar på det framåtsyftande, vad man gör med den respons man får. Hur man kan ta nya kliv i lärandet.
Tips: Läs boken.

 

 

 

 

Share