Välkomna på kurs i WordPress

Onsdagen den 28 september håller jag kurs för pedagoger i webbpubliceringsverktyget WordPress i Göteborg. Det är med det verktyget den här bloggen är uppbyggd. Vi kommer att gå igenom grunderna och köra allting väldigt basic, men eftersom det är en heldagsutbildning kommer vi att hinna ganska långt.

Det är Webbstjärnan, .SE, som står bakom utbildningen och som står för fiolerna. Deltagarna betalar ingenting mer än sin egen lunch. Det är genom dem du kommer att kunna anmäla lag från skolan till den tävling de anordnar där elever lär sig att webbpublicera. Ni får då en webbplats som ligger på eget webbhotell under ett år. När året är slut, kan ni välja om ni vill fortsätta tävla och behålla er webbplats, bekosta den själv, flytta den eller tanka ner den och spara ert arbete.

Det jag själv gillar med Webbstjärnan är att så många lärare och elever får en skjuts att komma igång och publicera på nätet. De hittar också genom tävlingen andra klasser att knyta kontakt med. Om de vill.

Ett fåtal platser finns till kursen i Göteborg. Klicka på länken för att anmäla dig. På Webbstjärnan.se hittar du fler workshops på andra håll i landet. Kika gärna in där. Finns ingen tid som passar dig, går det bra att anlita mig för en workshop på er skola, men då innebär det en kostnad för skolan. Hör av er via kontaktformuläret och be om offert.

Och du, man behöver inte vara rädd för att inte kunna. Man kommer till kursen för att lära. Välkommen!

Share

Körling frågar Anna Ekström

Jag läser Svenskläraren – Tidskrift för svenskundervisning Nr. 3 2011 medan jag tuggar min macka och dricker kaffet ur den blommiga morbror Paul- och tant Anna-koppen (Det där med koppen är totalt ointressant för er, jag vet, men för mig gör den att min dag börjar lite vackrare).

Bland en av artiklarna hittar jag Körling frågar. Denna gång är det Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket, som intervjuas.

Hon pratar mycket om Twitter, Anna Ekström. Och inte bara om, utan även i och genom. Hon säger att:

Jag är nog ovanligt aktiv i så kallade sociala medier, i alla fall för min ålder och mitt yrke, men jag tycker det är ett suveränt sätt att sprida kunskap och skapa intresse för skolan.

Att tala om skolan är att skapa ett intresse för den. Man behöver inte bara rapa upp de värsta bästa länktipsen eller rapportera från konferenser, det går att använda språkkanaler för att språka. Om det man vill. Det är att skapa ett intresse och att vara del av ett intresse.

Jag är glad att vi har en generaldirektör som vill språka med oss. En chef som inte är för god för att prata med vem som helst. Jag har pratat med Anna Ekström via Twitter. Och jag vet, jag är bara en i raden, men jag fick bli sedd och fick bli inkluderad. Det bådar gott för svensk skola med en sådan chef.

Jag tror att svensk skola går med stormsteg rakt in i framtiden. En del av framtiden är redan här.

Artikeln i Svenskläraren är en skriven av Anne-Marie Körling.

 

Share

Att ”skaka om en berättelse” och att lära kreativitet

Raghava KK är en konstnär som har gjort en omskakande berättelse för iPads. Kolla här, så förstår du vad jag menar! 🙂
Han talar mot slutet av klippet om hur små barn kan utveckla kreativitet genom att tidigt, tidigt lära sig att se saker och ting ur olika perspektiv.

Det är viktiga grejer. Att fundera på hur vi kanske kan hindra kreativitet, men att inte fastna i det, utan att också se hur vi kan utveckla just kreativitet. Att saker och ting går att förändra. Inget hå hå ja ja, det gåår inte.

Det går.

Share

Anslagstavlor på nätet – Linoit, Corkboard och Wallwisher

Att använda anslagstavlor i undervisningen är ett sätt att låta alla komma till tals. Det samma skulle kunna gälla på arbetslagsmöten. För att kunna ägna sig åt verkligt viktiga saker när man väl träffas, kan en digital anslagstavla vara en hjälp att hantera information. Allt är inte viktigt att uppta tid med på möten. De pedagoger som missar ett möte eller som flänger och far mellan olika skolor, kan få bli mer delaktiga i vad kollegorna pratar om. Men framför allt ser jag möjligheter för eleverna.

Det finns ett antal olika anslagstavlor med olika funktioner. Klicka på rubrikerna nedan för att komma till de olika webbplatserna.

Linoit
Här kan man enkelt lägga in post-it-lappar men också schemalägga händelser och se till att ett epostmeddelande skickas ut när det är dags för något viktigt.
Man kan lägga in dokument, filmklipp, bilder och anpassa det ganska långt efter sina behov.

Man kan också eposta vissa post-it-lappar direkt till någon (Se bara till att du har kopierat den först med hjälp av ikonen i verktygsraden, annars skickas hela lappen och finns inte kvar på anslagstavlan.)
Linolit fungerar även bra att använda på ipad eller iphone.

Det går att ha anslagstavlan helt öppen, det går att låta andra redigera eller enbart läsa, det går också att skapa grupper och att bjuda in deltagare:


Se instruktionsfilm för mer information:

 

Corkboard
Det här är en annan och kanske enklare tjänst. Här behövs ingen registrering. Den som startar en anslagstavla genom att gå in på sajten, får en url, alltså en webbadress, som går till just den anslasgstavlan. Den hittas uppe i adressfältet. Denna delas ut till dem som ska bidra till att anslagstavlan fylls.

Här är en manual.

Ugglemamma har gjort en bra instruktionsfilm:

 

Wallwisher
I Wallwisher kan man betsämma om anslagstavlan ska vara öppen för alla eller om bara du ska kunna se den. Man kan bocka för om man vill godkänna alla post-it-lappar innan de publiceras. Det kan vara lite knixigt att få ett epostmeddelande för varje lapp, men om man är orolig för att någon ska skriva olämpliga saker kan det vara ett sätt. Eleverna kanske har fått som läxa att skriva något till anslagstavlan. Läraren kan bestämma när allt ska publiceras, så ser eleverna varandras post-it-lappar på en och samma gång.
I Wallwisher kan man lägga upp filmklipp och bilder eller skriva. På så vis liknar den Linoit, även om Wallwisher inte riktigt har lika många olika möjligheter.

Se instruktionsfilm för mer information:

Share

iPads – var hittar jag bra appar till förskolan och skolan?

Här finns ett urval av sajter där man kan hitta appar som passar bra för förskola och/ eller skola (Klicka på respektive namn):

Digital inn
Uppdelning i förskola, grundskola (yngre och äldre elever) samt gymnasie.

Diigo.com
Ansök om att få tillhöra gruppen Appskafferiet. Där samlar pedagoger appar under olika nyckelord, vilket gör det lätt att navigera och hitta det man söker.

Skolappar.nu
Här kommer det att finnas en länksamling. I skrivande stund är sajten inte igång, men det jobbas för fullt bakom kulisserna.

På facebook finns flera grupper. Ansök om att få gå med i:

  • iPads i förskola och skola
  • iPad Sverige

Om faran med att glömma bort pedagogiken eller Om glädjen i att se utveckling  (Välj själv en av rubrikerna)

Jag gillar appar. Men inte för att de är appar utan för vad man kan göra genom dem. Och jag gillar inte alla appar. Ibland tror jag att vi kan bli smått förblindade av glassigheten i en app och att den levereras genom en teknisk pryl. Ibland kanske vi glömmer bort pedagogiken.

Det behavioristiska tankesättet lyser tyvärr igenom i många appar. Rätt svar är lika med applåder. Barnen gillar dem, jovisst, men de lär sig också att man får uppmuntran om man gör rätt enligt det appmakaren har tänkt ut och inte när man vågar tänka utanför ramarna. På så vis kan vi fostra barnen in i talanginställningen, den inställning som gör att man bara väljer uppgifter där man tror att man säkert ska lyckas, inte uppgifter som utmanar och kräver ett entreprenöriellt tänk. Apparna kan styra oss in i den inställningen om vi tillåter dem att göra det. Men en app kan också vara att skapa, tänka själv och att samarbeta.

Att spela ett spel i hop med andra, att ta en skärmdump på spelet, mejla bilden till klassens blogg och berätta om vad man har gjort – det är att ett sätt att ta appen ett steg vidare. Att inte vara slav under den utan att anpassa den efter en pedagogik som utvecklar berättandet och kommunikationen.

Andra appar stödjer kreativitet, samarbete och andra viktiga förmågor och med rätt stöd av pedagogen kan de användas på ett bra sätt.

Vill du veta hur enkelt det är att blogga från ipaden med ett enkelt knapptryck, kan du se den här filmen där några förskoleklassbarn berättar hur de gör.

 

 

 

Share

Mikrobloggar för skolan – Edmodo, Twiducate och Micromobs

En hel del lärare har hittat in på Twitter. Så även en del elever. Det finns andra mikrobloggtjänster och vissa av dem är utformade för just lärare och elever. Twiducate och Micromobs är sådana som jag har tipsat om tidigare här och här. De riktar sig mest till yngre. Jag påstår det utifrån den layout de har, men det är inget som de själva säger något om.

En annan tjänst som har funnits ett tag, och som riktar sig till skolan, är Edmodo. Den kan nog tilltala en lite äldre publik (Den fula profilbilden kan bytas ut mot ett eget foto).

Läraren registrerar sig, skapar en grupp för en eller flera klasser och får klasskoder. Dessa delar läraren sedan ut till eleverna så att de kan använda dem när de registrerar sig. Det finns ingen åldersgräns för få vara med, men föräldrars godkännande ska inhämtas innan man som elev får registrera sig.

Sedan är det bara att tuta och köra. Eller tja, det finns en hel del inställningar man kan göra men det finns en bra guide för det.

Man kan ladda upp dokument, köra omröstningar och en massa sådana saker. Det går även att bjuda in föräldrar.

Varför ska man använda Edmodo om man har ett fungerande intranät? Jag skulle vilja säga att det kan vara ett komplement. Olika intranät är olika bra. För att snabbt få uppdateringar via mejl eller i telefonen kan den här tjänsten underlätta. Att den liknar andra sociala medier gör att eleverna lär sig använda sådana även i skolan, inte bara på egen hand. Att kommentera och att hjälpa varandra med formativ bedömning kan fungera om det är smidigt.

Man kan genom Edmodo komma i kontakt med andra lärare runt om på vår jord. Det är bra. Samtidigt tycker jag att det är synd om lärare bara pratar med varandra i stängda rum. Det jag gillar med Twitter är att jag där pratar lika mycket med andra yrkesgrupper som med lärare. Spelutvecklare, journalister, kreti och pleti; de hjälper mig vidare i mitt pedagogiska kunnande. Världen får bli en del av skolan och skolan en del av världen. Det gillar jag.

Kanske kan Edmodo var en väg att ta sig an sociala medier och använda dem så att det gagnar utveckling av lärande. En av många vägar.

 

Share