Har snowboardfilmer en plats i skolan?

Berättande kan se ut på olika sätt. Vi är ganska bra på att låta våra elever öva på att skriva om helgen, sommarlovet och sådana saker. Men ska vi stanna vid det? Finns det inte fler sätt att berätta? Kommer inte eleverna att behöva kunna uttrycka sig på en mängd olika sätt både nu och i det kommande arbetslivet? Kommer de att bambusa i jobbet? Vad vet vi, men det är dags att börja utforska den digitala sidan av berättandet.

Här är en en minut lång sportlovsfilm som 12-åringen gjorde en kväll i iMovie09 med en färdig mall. I bakgrunden hörs kusinen sjunga. Jag har fått lov att lägga ut filmen, så ni behöver inte bli förfärade över att jag utnyttjar mina barn. Att få visa upp sig är en del av kicken. Jag hade gärna visat någon elevfilm, men tyvärr så tror jag att de flesta filmer av det här slaget görs på fritiden.

Det är ett himla producerande, övande av engelska och lärande som pågår! På fritiden. Drar vi nytta av det i skolan? Utvecklar vi det? Det är min fundering idag.

Share

7 reaktioner på ”Har snowboardfilmer en plats i skolan?

  1. Vi ska absolut inte stanna vid enbart skrivandet. I kursplanen i svenska står det tydligt att språk är detsamma som t ex film, drama, bild etc. ATt få berätta med hjälp av ljud och bild ger eleverna oerhört mycket och de får ge prov på sin kreativitet. Mina elever har gjort engelska presentationer om sig själva i PhotoStory. I måndags visades de upp – det var idel glada miner, fniss och ett genuint intresse. Fram för mer berättande på annat sätt än att skriva (skriver jag som just har skrivit ett blogginlägg om skrivande – :D)

    Haha – en fantastisk film, hälsa sonen!!

  2. Öpedagogen, underbart att du tar in PhotosStoryfilmer i undervisningen! Men är du unik eller följer alla läroplanen på samma sätt som du? Jag är rädd att det ser väldigt lika ut i olika skolor och klassrum och man tar lätt på filmens betydelse och det egna producerandet på en del ställen. Hoppas jag har fel.
    Ska hälsa sonen! Han kommer att bli glad.

  3. Sååå snygg film, jag blir så imponerad.
    Vi gör också Photostory-filmer, försöker ofta kombinera skrivandet och filmer (manus och storyboards o.s.v) men jag tycker ändå att film är ett underskattat och skulle vilja arbeta mycket mer med det.

  4. Jättebra film hälsa sonen!
    Film skall användas i skolan och är MYCKET motiverande för eleverna!
    Vi har vid många tillfälle använt just film som en redovisningsform bl.a. för bokrecensioner och nu senast som en redvisning av livssyn. Det kan ju bli lite privat så elevrna lämnade in allt från korta mobilfilmer till DVD! som lärarna sedan tittade på coh bedömde…
    Mer film i skolan men helst inte som Photostory eftersom det blir svårt för de familjer som inte har Windowz och deras player. Bra startprogram dock…

  5. Jonas, låter som ni har många bra idéer där borta i Skåne! Vi använder en hel del PhotoStory eftersom lärarna blir vana vid det efter pimmandet. Men visst kan det innebära problem.

  6. För det första, hälsa 12-åringen att det var en ashal film (och åkning)!
    För det andra, uppenbarligen bubblar det i många svenska skolor där video ingår i undervisningen. Även om inte alla är med på spåret ännu…
    För det tredje, så skäms jag lite över min egna skidfilm när jag såg din sons. Men om nån vill se hur jag för ut kunskapsförmedlingen i backen (Riksgränsen) så går det bra på http://bambuser.com/v/72192

Kommentarer inaktiverade.