-Nämn tio företagsledare i Sverige. (Ganska lätt.)
-Nämn tio skolledare i Sverige. (Inte så lätt.)
Ovanstående var något Richard Gatarskis sa (på ett ungefär) när vi småpratade i torsdags.
Varför hörs och syns inte skolledare? Varför pratar vi inte skolutveckling offentligt i högre grad än vi gör?
Kan det vara så att den som pratar ses med oblida ögon? ”Han vill bara synas”. Känns uttalandet igen? Är det farligt att lyfta fram människor? Jag tror det. I Sverige ska alla arbeta i sitt anletes svett, men ve den som tar sig ton. Har jag fel?
Men om jag har rätt.. Hur ska vi då få fart på utvecklingen i Skolsverige? Om vi inte lyfter fram, om vi inte vågar säga pip, om vi tystnar.
Den spik som sticker upp för mycket bland de andra, den träffar hammaren först.
Jag bävar för att vara den spiken. Jag vet andra som är sådana spikar. Som blir tilltufsade men som ändå inte kroknar. Sådan skulle jag väldigt gärna vilja våga vara. Och idag går mina tankar till en tilltufsad spik, en som jag vet kommer att räta på sig, när det har gått ett tag. Mina tankar går också till hammaren. Tur för den att den är långt borta.
Du har en gigantisk poäng i det du skriver. Gör ett bra jobb, men stick inte upp/ut. Lusten att förändra, utveckla, inspirera försvinner lätt med det bemötandet. Undrar själv över om det inte har med arbetsbelastningen att göra, att förändring/utveckling lätt blir ett hot om ännu mer att göra och nya rutiner som tar kraft att komma in i även fast det skulle kunna vara tvärtom? Jag tror faktiskt att en översyn av lärarnas arbetssituation/arbetsbelastning och mer resurser till skolan också skulle kunna få fart på skolutvecklingen. Finns orken, så kommer också lusten.
tycker dock att RG kunnat svara själv på den frågan …
du nämner “Han vill bara synas” och ’lyfta fram’ jag skulle kalla det MARKNADSFÖRING …
För övrigt så kan man lägga till en fråga till
Hur ska vi öka injtresset för Matematik, Naturvetenskap och Teknik?
Intressant läsning finns här,
http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_2711383.svd
ps: Jante finns även hos de som inte ser följande, att en pedagog kan vara en fantastisk markandsförare och en marknadsförare kan vara en fantastisk pedagog ds
Hej
Nu har jag varit här och läst och läst och läst. Jätteintressant rapportering från konferensen (som jag så GÄÄÄRNA skulle ha varit på) och mysigt med digitala vänners live träff. Detta avlånga land … suck. men med nya jobbet kanske det öppnar sig möjligheter för fler skolfinanserade skolutvecklingsresor. Hoppas hoppas. Tack för en inspirerande start på dagen.
Du har ju iaf varit en liten nubb – du ifrågasatte Skolverket och deras brist på IKT tanker i kommande kursplaner – heja dej, du kommer säkert att fortsätta =).
Ja, jag sitter med precis samma funderingar. Skrev lite om det nyss, fast om lärare som inte tror att det de gör är bra…
Trenden måste brytas om vi ska gå vidare, men hur?
Jag blir glad av så många funderingar och denna respons!
Trenden måste, precis som du säger Sandra, brytas. Men hur?
Hej!
Tack för texten. Jag går just nu och funderar en hel del på det här, och vi får väl se om hammaren landar hårt i skallen på oss eller om vi får höja rösten och fortsätta tänka högt!
Vi kanske är del i en nystartad gräsrotsrörelse för förnyelse? Låter härligt tycker jag…
/Pelle
Pelle, läste hos dig. Så bra! Jag länkar.
och vad händer när hammaren hamnar på den uppstickande spiken? Det kan vara så att vid spetsen av spiken finns en kvist, och då får man slå hårt och det kräver ansträngning av den som slår, och drabbar således hammarslagaren. Som inte gärna vill väcka för mycket uppmärksamhet vid sina slag.
Nädu, ha din spets grundad i din övertygelses kvistar.