Webbstjärnans vinnare korades idag

Under året har det pågått massiv utbildning i webbpublicering runt om i många av Sveriges skolor. Stiftelsen för Internetinfrastruktur har genom Webbstjärnan hjälpt och coachat lärare och elever när det gäller att skapa en webbplats.

Att arbeta med detta är en viktig del av text-, bild- och filmskapande idag. Det är en viktig del när det gäller att lära sig om upphovsrätt och källkritik.

Jag har varit en av dem som har utbildat lärare i verktyget WordPress under året och det har hjälpt mig att bättre förstå vilka frågor många brottas med som lärare idag. Det har varit en fantastiskt spännande och lärorik tid även för mig.

Men idag var det alltså dags för prisutdelningen. Se sändningen här nedan från hotell Rival och se vinnarna koras. Och anmäl själva ett lag till hösten. Den 15 augusti öppnar anmälan. På www.webbstjärnan.se får ni massor av hjälp och där kan ni även se exempel på de bidrag som tidigare har varit med i tävlingen. Runt om i landet ordnas dessutom kurser för lärare så att man kan våga sparka igång en webbplats med sin klass. Det är helt gratis. Håll utkik efter det!

Share

Om ADHD och om hur vi speglar varandra

Jag tänker på det där med hur vi speglar varandra.

Spegelhuset

Vad väljer vi att bestämma om andra människor i våra möten och hur visar vi dem vad vi tänker om dem? För vuxna finns ofta en liten chans att kunna kliva ur en negativ spegelbild. Vi kan dra. För barn är det svårare.

Att säga nej till en spegelbild som målar in någon i ett fack är inte det lättaste om man inte har ett övertag i en relation. En elev som möts av en grupps blickar eller ord kan, om det vill sig illa, börja tro att spegelbilden är sann. En elev som möts av en lärare som har en bestämd uppfattning om eleven kan ge upp försöken att ta sig ur den. Så ikläder man sig rollen som andra har gett en. ”Du är.” Okej.

Jag läste ett inlägg hos Victoria Qvarnström. Du kan läsa det här. Hon skriver om ADHD och andra neuropsykiatriska diagnoser. Inlägget var viktigt och återigen en ögonöppnare för mig. Under min egen utbildning fick vi lära oss så lite om detta. När jag läser hennes blogg förstår jag mer om hur jag som lärare kan underlätta och hitta vägar för att hjälpa. För det handlar om det. Inte skuldbelägga barnet eller oss själva för att vi ibland gör fel, utan om att uppriktigt hitta vägar som gör skillnad. Och då måste vi kunna ta om någon säger att ”det där funkade inte riktigt”.

Just därför tror jag inte att det bästa för ett barn är att varje ny lärare ska ta emot den som ett oskrivet blad. Bilda sin egen uppfattning. Att varje ny lärare ska göra om samma misstag som den förra för att hitta rätt. Vilket slöseri med tid! Istället önskar jag att jag som lärare kan vara så professionell att jag tar vetskap om svårigheter när det gäller en elev som ett sätt att vilja lösa dessa. För elevens bästa. Om någon bråkar, vad kan jag göra för att saker och ting i omgivningen ska kunna fungera bättre? Vad underlättar? Ett detektivarbete. Jag kan inte ägna mig åt att tycka illa om någon elev, och skulle jag göra det, då får jag jobba på att ändra på det. När jag som lärare befinner mig i en maktposition över eleven så ligger det i mitt ansvar att försöka få till en bra grogrund, en bra relation. Det kan inte läggas enbart på eleven.

”Eleven kan ha ett problem, men det är aldrig han eller hon som är själva problemet.”  H, Jenner (2004) Motivation och motivationsarbete i skola och behandling

Hur vi speglar andra får konsekvenser.

Victoria Qvarnström har även skrivit om hur vi kan tänka kring ADHD i bilder. Det kan du läsa här.
Hon har också skrivit om vad lärare behöver känna till om ADHD och hur vi kan bemöta elever med sådan diagnos. Det kan du läsa här.
Vill någon skola höra mer om hennes erfarenheter och anlita henne till skolan så kan jag förmedla kontakt. Jag tror att hon ställer sig positiv till att berätta och jag vet att hon är bra på att göra det.

 

Share

EtherCalc – samarbeta i kalkylark på nätet

Många gillar och använder EtherPad eller likande tjänster för att låta eleverna samarbeta. I dessa kan man skriva tillsammans utan att registera sig. Man slipper att mejla text fram och tillbaka och man slipper att låta några vara inaktiva i en grupp som det kan bli när endast en skriver. Andra tjänster där man kan samarbeta finns i till exempel Google och de brukar fungera bra, men det är inte alltid man vill eller kan registera sig för att få ett konto där. Det kan handla om åldersgränser och sådant.

Nu finns också sätt att arbeta tillsammans med kalkylark utan att man behöver registrera sig. Det var en tweet från Emil Jansson som gjorde att jag hittade det. EtherCalc startar du genom att gå in på www.ethercalc.org och klicka på Create Spreadsheet.

Den URL, webbadress, som då visas i adressfältet är den länk du skickar till dem du vill samarbeta med. Sedan är det bara att börja.

Jag är inte helt bekväm med att arbeta med kalkylark. Kan inte alla funktioner. Men jag testade att mata in enkla uppgifter och det funkade. Resten får du testa.

Jag tror på möjligheten att samarbeta. Ju mer aktiva och involverade eleverna kan vara kring det de arbetar med, desto mindre risk att tappa tråden. Tror jag. Det är inte bara en som gör medan de andra väntar och sitter av tiden. Grupparbeten kan bli innehållsrika och just det de är tänkta att vara – ett sätt att lära mer ihop med andra.

Share

SETT 2012 – ett nedslag i en viktig mötesplats

Jag vet inte var jag ska börja. Det har varit så galet mycket som har hänt den senaste tiden. Fram till releasefesten var det 100 knyck och efter det tog det aldrig slut. Efter utbildningsdagar att hålla i i Skåne var det dags att åka direkt upp till SETT-mässan i Stockholm för att hinna vara med under dag två.

Det var första året mässan hölls och man kan nog säga att det blev en succé. Fredrik Svensson & co lyckades med något stort. Så många bra grejer på en plats. Som alltid i sådana sammanhang brukar jag tycka att det ger mest att träffa folk och prata mellan passen, så i år hade jag bestämt mig för att ta det lugnt med att lyssna på dragningar. Vid ett tillfälle när jag spankulerade runt blev jag haffad av Maria Nordmark och Per Dahlberg på UR som gjorde ett program från mässan. Och då får man vara beredd på att jag fotograferar tillfället:

Men ett pass gick jag på. Det var Joachim Thornströms förevisning av iBook Author där man kan göra egna e-böcker. Joachim är underhållande att lyssna på. Jag tror att han vill att vi ska titta bortom tekniken och inte stanna i pussel-widgets bara för att det är lite wow över det. Vad kan man göra med iBook Author? Jo man kan göra en bok. Som ligger på nätet. Och man kan se film i boken. Och man kan svara på flervalsfrågor. Jag får vissa flashbacks av hur det var när power point kom. Nu kan vi göra lektioner för våra elever som de kan titta på! Läraren gör.

Samtidigt vet vi att det är när eleven är aktiv som det händer grejer. Efter några år med power points började fler och fler låta eleverna göra presentationer i power points och inte bara läraren. Efter ytterligare några år lät man eleverna kommunicera och göra annat vi webben. Kan vi snabbt ta klivet förbi de flashiga widgetarna och använda iBook Author på ett viktigt sätt där elever lär och utvecklas? Det tror jag att Joachim menar och jag tror att vi måste prata om att det är viktigt och hur vi tänker att det skulle kunna gå till. Annars fastnar vi i tekniken och kanske till och med stänger in entreprenörskapet i en låda.

Jag pratade om det på mitt pass. Om hur vi kan hämma eller hjälpa till att utveckla kreativitet och entreprenörskap beroende på vårt sätt att bemöta eleverna och på de uppgifter vi ger. Jag vill inte göra det utifrån ett skuldmedvetet perspektiv utan med ett nyfiket förhållningssätt kring lärande.

Det är läskigt att prata för så många människor. Salen var full och folk satt även i trappan. Det var tur att jag inte såg kön in till salen innan det var dags att börja.

Kön in i föreläsningssalen. Fotograf: Ingela Clarin

Men att prata inför människor som har kommit dit med en vilja att lyssna är tryggt. Det gäller bara att inse det. Och publiken fick mig snabbt att känna mig just trygg. Synd att det sena passet på dagen gjorde att en del var tvungna att gå för att hinna med bussar och tåg hem. Men det är inget man råder över. Det var uppmuntrande att få positiv feed back efteråt. Det betyder mycket. En del kanske tror att man är fullkomligt trygg, att man är världsbäst på det man gör och att feed back inte spelar så stor roll. Tänk inte så. Ingen tror sig vara världsbäst. Inte under ytan och de stora orden. Själv vågade jag knappt prata inför folk för några år sedan, men jag har lärt mig att våga. För att det är viktigt.

En återkoppling jag fick lät så här:

Jag lyssnade på dig igår på SETT. Ville bara säga att det var den bästa föreläsningen på SETT. Mycket intressanta tankar kring motivation. känner att man kan har stor glädje av detta även som förälder, kollega eller annat.
Camilla Hagblom

Jag har fått lov att lägga ut det. Och jag gör det inte för att upphöja mig själv till skyarna – jag tror ständigt att det finns saker att förbättra och övar hela tiden på att kunna ta till mig fina välmenande ord. Och jag fattar ju att alla inte kan tycka att allt är bra, vi är olika och tycker olika. Men orden är viktiga och jag tackar för dem.

Som avslutning får ni ett av klippen som fanns med i Joachims presentation där han skojade om att istället för Att skriva sig till läsning så har man nu i Ystad övergått till Att rista sig till läsning. Ja, det är på skoj:

Och så några fler bilder:

Fredrik Svensson pratar med Ulf Larsson, bandmedlem i The Dodge
Johan Lantz och Linda Larsson, Karlbergsskolan i Köping
Carolina Thornström, Ystad
Share

Releasefest för Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen

Torsdagen den 19 april 2012 var det dags för relesefest för min bok Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen – Så skapar vi en relevant skola utifrån Lgr11.

Vi höll till i en lokal mitt i Göteborg på Truth, en PR- och reklambyrå som skapar uppriktig kommunikation. Något som är viktigt i ett samhälle där transparens är ett ledord. Min man jobbar där, så ja, jag fick nyckeln.

Det var en hel del fixande innan festen.

Tända ljus, fylla på glas

Lisa och Jack skulle releasa sin blogg Piratens resa och var tvungna att checka att allt stämde. Böckerna från Liber placerades ut.

Vi fixar det sista

Så kom de då, gästerna.

Nu kommer de!

Det blev tämligen fullt men aldrig trångt.

Folk

Jo, kanske på vissa ställen.

Piratens resa visas

Vissa hade åkt långt, Patrick Aspling och Elza Dunkels hade tagit sig ända från Umeå. Marie Andersson kom från Gotland. Jonas Hällebrand från Lund. Ja, inte enbart för min skull, men ändå. Kristina Alexanderson kom med tåg från Stockholm och vände hem morgonen efter. Det kallar jag vänskap. Fler kom långt ifrån, en hoper från Stockholm, andra från Kristianstad, Munkedal, Falkenberg, Västerås, Lidköping och.. ja, folk kom. Och folk minglade. Alla ni som var där, ni gjorde min kväll. Ni skapade möten och gjorde festen. Tack!

Min förläggare på Liber, Anna Maria Thunman, och jag pratade om boken.

Anna Maria och jag pratar om boken och om Movie Boxar

Därefter var det dags för själva boksläppet. Ritualen.

Folk skrev i gästboken i appen Guest Book på iPaden, men inte alla. Asch, det är så det blir i den allmänna tumulten. Hur som helst, jag gjorde en pdf av innehållet som jag sedan laddade upp på Calameo. Sedan tog jag koden och la in den här. Varsågoda att bläddra.

Det genomfördes tävlingar. Den som vann biobiljetterna var Ki Andersson. Grattis! Vinsten kommer med posten.

Jag signerade böcker.

Smaktips

Och det gjorde visst dottern också..

Nick förevisade sitt vinsortiment. Han driver Ofwerman Imports och hjälpte mig att ta fram vad som skulle drickas under kvällen. Den alkoholfria drycken Ice Tropez blev en favorit.

Smaktips

Lofving @Son Ldt spelade, för kvällen förstärkta av vår Joel på kontrabas. Det var fint.

Trubadurerna

Lisa och Jack agerade pressfotografer,

Pressfotografer

fångade min bak

Bakdel

och annat.

Åtta trappor upp

Stort tack till alla som kom, ni som hade hittat inbjudan på itmammans facebooksida eller på annat sätt. Tack till alla som hjälpte mig att fixa. Tack till Anne-Marie Körling som har velat att jag skulle skriva och som har hintat till förlag om mig. Tack till Liber som trodde på mig. Tack till alla som har uppmuntrat mig under året då jag har varit tjänstledig för att skriva för Liber, arbeta som konsult för olika företag och föreläsa i egen regi. Nu har jag några få bokningsbara månader kvar innan jag antingen går tillbaka till en lärartjänst eller då jag kommer att forska. Båda saker tilltalar mig enormt och jag ser redan fram emot hösten. Jo, jag kommer att fortsätta att föreläsa, men i mycket mindre skala. Skolforum och Bokmässsan har jag vågat boka in, i övrigt är jag försiktig innan jag vet hur hösten kommer att se ut. Det ger mycket, inte i plånboken, men i huvudet och för själen att vara ute och träffa olika människor med olika tankar. Ni som läser här ger mig mycket genom era kommentarer men också genom att jag vet att ni finns där och att ni tänker och handlar utifrån en vilja att skapa en skola där elevens bästa finns för ögonen. Tack!

 

Share