Elever, häng med till London på riktigt via Bambuser

Den 9 september vid lunchtid åker vi och kommer hem vid samma tid nästa dag! Vart? Till London, så klart.

Bambusers Hans Eriksson kommer att vara på plats och livesända under 24 timmar. Hittas via den här länken. Och han vill ha sällskap via chatten som också finns där. Vi kommer att få guida honom till nya platser, ovanliga platser och platser som inte har något med Trafalgar Square eller Buckingham Palace att göra. Han följer våra kommenderingar, åker dit och sänder hela tiden live.

Varför? Enligt Bambuser:

Here at Bambuser we like to do real things – in real time.

Precis som skolan alltså. Det är därför vi får hänga med! Och lära realia och engelska i en konkret situation. Vi kanske inte hänger med hela tiden, men en stund.

Men innan den 9 september behöver ni leta upp de där ovanliga ställena som ni ska guida Hans till. Hur ska ni hitta dem? Det får ni lösa tillsammans med er lärare.

Här berättar Hans själv om det hela:

Ses den 9:e alltså!

Share

Nya itmamman.se har sett dagens ljus

Välkomna till nya itmamman.se!

Här kommer jag att fortsätta debattera och att sprida det jag hittar som kan hjälpa lärandet här och nu på 2000-talet.
Jag kommer också att pusha för det jag kan hjälpa till med – nämligen att föreläsa och hålla workshops kring olika ämnen.

Från och med nu tar jag tagit klivet ut till att vara min egen. Ingen annan än jag betalar min lön. Det kan vara en aning kontroversiellt. Är det inte bara kommunen som kan stå för utbildning?

Min idé är att vi är många som kan berika lärandet i dagens och morgondagens samhälle. Vi behöver varandra. Det jag har med mig från att ha arbetat som lärare under många år och som IT-pedagog under ett antal år, vill jag dela med mig av. Nu kan jag komma utanför min tidigare sfär. Nu får jag träffa lärare och elever på en mängd olika skolor från norr till söder och från öster till väster. Och inte bara lärare, utan även folk inom olika företag. Det berikar mitt kunnande och kan i sin tur berika de nya platser som jag besöker.

Jag tror på det. Att man kan berika varandra. Någon arbetar i en klass, en annan utanför. Tillsammans kan vi mejsla fram sådant som gagnar våra elever. Tillsammans med dem. Det kan bli ett divergent tänkande där vi får hitta nya vägar i det livslånga lärandet.

Samtidigt skriver jag klart min bok. Här på sajten kommer du att kunna läsa hur det går och när den beräknas ges ut. Som det ser ut nu verkar det bli framåt årsskiftet.

Det blir en spännande höst.

Välkommen att kika in för att hämta tips och idéer, välkommen också att bidra med ditt kunnande i kommentarsfälten och välkommen för att se vad jag kan hjälpa till med på er skola eller i ert företag! Välkommen att hänga här!

Share

24 / 7

Att arbeta med viktiga uppgifter, sådana som är viktiga för mig här och nu, ger motivation och vilja att gå vidare.

För visst är det väl så - alla vill vi känna att vi fyller en viktig plats på jorden.

24/7 - 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan har vi möjlighet att få göra det.
Share