Om rätten till självkänsla

Den senaste tiden har flera saker som skrivits på facebook och Twitter visat på ett uppvaknande angående hur vi kan se på barn. Hur vi kan göra för att inte skuldbelägga dem för att de är de de är. Det finns så många barn som hanterar saker på sätt som vi inte förstår. Ibland, jag säger ibland, tror vi att om de bara ändrar sig, så blir allt bra. Om de gör så som vi tycker är bäst.

Jag är tacksam för Mia Skäringers artikel om sin son. Den får mig att gråta. Ett barn bemöts, och hur det bemöts är den vuxne ansvarig för.

Ett annat barn, Joshua, som har aspergers syndrom, intervjuade sin mamma. Det är starkt. Klicka på bilden och sätt igång filmen:

Varje barn har känslor. Varje barn har rätt att få bygga upp sin självkänsla, sin förståelse av att han eller hon har rätt att få finnas här på jorden; att platsen han eller hon upptar, skulle vara så mycket fattigare om den var tom.

Tack till @ulrikajonson som visade mig filmen.

Share

TelescopicText – se en text växa fram

Jag har provat TelescopicText, ett gratis onlineverktyg där man kan se text växa fram. Nu tror ni att det bara ser ut så här:

Det gör det inte. Gå in på den länk jag fick när jag var klar och klicka på de mörkgrå orden, så får ni se vad jag menar. Hittas här: TelescopicText

Om man ska öva grammatik utan att ge avkall på att själv få laborera och producera, kan detta vara ett sätt. För att bli medveten om att text kan se olika ut bereoende på hur man broderar ut den. Det kan också vara bra för att prata om hur man kan ta bort ovidkommande information i vissa sammanhang, till exempel om man ska formulera sig kortfattat i ett Twitter-meddelande.

Tipset fick jag från någon på Twitter. Kommer inte ihåg vem, så om någon av er känner igen sig i att vara den som tipsat;ge dig gärna till känna. Tack!

Share

Little Bird Tales – berättelser med egna foton som du kan rita i

Jag testar Little Bird Tales där man kan ladda upp egna foton, rita i dem, skriva och spela in sin röst. Tanken är att barn ska få skapa och dela det de gör med varandra. Inte stoppa i en byrålåda. Jag testade att skriva med å, ä, och ö. När berättelsen laddas blir det konstiga tecken, men sedan fungerar det.

Att arbeta i programmet, som är gratis och ligger på webben, är lätt. När berättelsen är klar klickar man i att den ska vara publik. Då går det att bädda in den med koden man får. Annars funkar det att eposta den. Men klart att det ska vara publikt – man är väl stolt över det man har gjort! Eller.. Tja, ta inte för allvarligt på mitt försök, det var inte så genomtänkt, om man säger så. Programmet är däremot genomtänkt.  Kanske kan vara något för dem som gillar Storybird?

Share

Toca Boca – nytänk kring appar för barn

Björn Jeffrey från Toca Boca (Tack för rättelsen, Björn!) berättade idag på Webcoast om spel för barn utvecklade för iPad och iPhone .
I AppStore finns en massa flash cards- och, faktiskt, muffinsprogram. Väldigt många. Man ville därför utveckla något som drog nytta av iPadens och iPhonens alla fördelar, vilket inte alla appar gör i dagsläget.

Jag tycker tanken är väldigt intressant. Särskilt som jag igår fick träffa en mängd pedagoger som berättade om hur iPads används i förskolor och skolor runt om i landet. Joachim Thornström har berättat om mötet utifrån Twitterflödet, så jag länkar tacksamt till det. Det var otroligt inspirerande att ta del av allt. En lärare från min kommun och jag fick också chans att berätta om vad som händer hos oss. Men trots alla goda idéer var det något som gnagde i mig: ibland fascineras vi så av tekniken att vi inte funderar på vad vi vill uppnå med det vi gör. Lek-och-lär-program ses fortfarande som ”the thing” som garanterar lärande. Jag är inte säker på att det stämmer med verkligheten. Många av dessa spel är inte utvecklade av pedagoger. De är gjorda för att ge applåder för rätt svar. Behaviorismen, brukar vi vara ganska överens om, är en förlegad pedagogik. Som pedagog kan man konservera ett tänk att rätt och fel är det enda som gäller, men jag vill vidare. Man kan också tro att de där applåderna som man får när man gör rätt i spel är det som gör spelet fängslande. Det är ju feedback och feedback är bra. Men. Jag tror vi missar något. Feedback är att veta var man befinner sig i spelet och vad man behöver göra för att gå vidare. En applåd är inte det som är motorn. Inte enligt bland annat Jane McGonigal som studerat vad människor som spelar upplever.

Det vi pratade om på den diskussionssession jag höll i här på Webcoast, var just hur vi kan dra nytta av den känsla av samhörighet gamers kan ha. Hur kan vi se att man vill vidare och kan lära nytt? Att man får prova olika strategier? Ett misslyckande är inte farligt; det gör att man får fortsätta vara i den spännande värld man har hamnat i. Man får prova att göra något på ett annorlunda sätt och man kan lära sig att se att man kan utvecklas. Det handlar inte om rätt och fel och belöningar i form av applåder. Jag vet att barn kan bli glada av dessa applåder. De kan gilla sådana spel. Men som Jesper Juul säger, det betyder inte att vi ska forma barnen efter det synsättet. Det finns annat vi kan dra nytta av utifrån vad människor kan uppleva i spel. Låt oss som pedgoger inte rycka första bästa halmstrå – det är min önskan.

Så tillbaka till Toca Boca. Björn Jeffery berättade om tanken bakom utvecklandet av spelen. Han menar att spelutvecklarna inte får fastna i att göra spel där barnet ska sitta ensam och spela. Det finns istället massor av möjligheter att låta barn samarbeta och vara kreativa. Han berättade att när de funderar ut nya appar, tittar de på hur lek går till. Leksaker skapar ofta öppna användningsområden och man tittade därför på hur populära leksaker fungerar.

Lek kan vara väldigt aktivt, man kan hoppa, springa o.s.v. Man kan också utveckla sin fanatsi. Lek kan utveckla förmågan att konstruera saker. Att skapa är också lek. Man menar även att lärande lek, så kallad styrd rätt-och-fel-svar-lek, är en sort lek. Man lär sig lekens regler och måste följa dem. Barn tycker om alla desa typer av lek – men olika mycket och i olika perioder. Därför ville man göra produkter som stimulerade allt detta. Men i App Store finns nästan enbart spel som definieras som lärande lek med rätt och fel-tänk, inte det som stimulerar fantasi och kreativitet. Och det är ett problem som man försöker göra något åt. Man har sett att både killar och tjejer gillar de spel man utvecklar och försöker att inte uppmuntra att göra dem för killar eller tjejer, utan att alla ska kunna känna att de kan använda dem.. De kan samlas med sina nallar och leka saftkalas. Det är något som förenar.

First there were blocks, then there was lego. Now there are apps.

Sundbox Summit

Vad kommer härnäst?

  • Jeffrey menar att vi får se allt mer touch screens till sådant vi inte trodde man kunde använda det till.
  • ”Ipod Touch-effekt” till fler saker. Ipod Touch var en musikspelare, men används mer till spel. Saker kommer att användas till sådant vi inte tänkte från början.

Det låter spännande.

Det jag skrivit här är, som alltid, mina egna ord och det jag menar. Men genom att skriva “Jag är med och tävlar om Bineros grymma “surfplatta” är jag med i en av Webcoast sponsorers tävling. Så därför gör jag det. Jag har aldrig någonsin stått på en surfplatta, utan bara surfat i cyberspace. Men det är aldrig för sent att lära gamla hundar sitta. Även jag kan utvecklas, eller som det också heter, levla. Sköna tanke.

Share

Webcoast är igång!

I helgen pågår Webcoast på Lindholmen Science Park i Göteborg. En slags unconference där deltagarna delar, bidrar och umgås i största allmänhet. Det är motsatsen till en konferens där man kommer och sätter sig med armarna i kors för att se vad man kan få ut av det hela. Raka motsatsen.

Jag höll i en session där vi pratade om gamers, folk som spelar onlinespel, och vad vi kan göra för att möta dem i skola och samhälle. Vad vi kan göra för att inte enbart skuldbelägga. Frågan är istället vad vi kan dra för nytta av vad de kan och vad vi kan bygga vidare på. Spelutvecklare, skolfolk och andra vanliga dödliga deltog i diskussionen och du kan se den här:

Eva Wieselgren som filmade  kommer lägga ut den på GP imorgon. Kul, tycker jag, som ser möjlighet för fler att kunna delta i diskussionen. Eller kunna lyssna och sedan diskutera vidare med folk i sin omgivning. Jag tror nämligen det är urviktigt att vi börjar prata om det här. Jag tar alla tillfällen att göra det, eftersom jag tror på ett samhälle där vi drar nytta av varandras förmågor och tillåts utveckla de vi har och kanske inte har.

Tack ni som deltog i diskussionen idag!

Wieselgren har nu lagt ut diskussionen här och skriver:

IT-mamman, Christina Löfving, bjöd in till diskussion om hur vi möter unga gamers, i skolan och samhället. Jag bambusade, sände ut video på bambuser.com, med mobilen. Här kan du lyssna själv. Jag tycker det blev en väldigt intressant debatt. Den är i två delar, cirka en halvtimme vardera. Jag är imponerad av deltagarna som inte avbryter varandra och har intressanta infallsvinklar.Mycket bättre än debatter på tv brukar vara.

Jag håller med, det var en diskussion i positiva anda med olika tyckanden, men med en vilja att förstå lite mer med hjälp av varandra. Det som jag ser är en unconference styrka.

Share

Jan Björklund pratade med upprörda lärare på Twitter

Björklund tog sig in på Twitter idag. Under #merkateder pratade han med de lärare, som han rört upp känslorna hos, efter sin debattartikel om att allt fixar sig om läraren bara kan leta upp sin kateder igen. Han pratade med mig. Det ska han ha cred för. Att han använde den kanal som den senaste tiden fått ett stort antal lärare att engagera sig, är en sak i sig. Utbildningsministern pratar med folk med de medel som finns och Twitter är ett sådant medel.

Så här bidrog några andra till samtalet. Märk att Jan Björklund vinkar längst ner.

På Twitter pratar man bara om att man dricker kaffe.

Nej, det gör man inte. Där pratar man om världsproblem som tsunami och kärnkraftshaveri. Och där pratar man om kaffedrickande. Och skolfrågor. Det är som i vanliga livet, man är sällan ensidig och enkelspårig i en diskussion; man talar om väder och vind och annat som verkar mer viktigt. Det sker ofta i en salig röra och det är det som kan göra ett samtal intressant.
Twitter har visat sig vara ett sätt att komma i kontakt med de folkvalda på ett helt annat sätt än förr. Jag har den senaste veckan pratat med både IT-ministern Anna-Karin Hatt och, som idag, utbildningsminister Jan Björklund. Att jag kan använda denna kanal ger mig ett försprång, som jag inte är säker på att jag vill ha. Vem säger att mina åsikter är mest lämpade att föra fram? Jag vill att elever idag ska få lära sig vägar för demokratiska samtal i den Kommunikationsålder vi lever i. De ska också kunna få föra fram sina åsikter där någon lyssnar på dem. Det är det minsta jag ber om att vi ska tänka på när vi funderar hur vi ska omsätta de förmågor, som finns beskrivna i styrdokumenten i praktiken.

Läs mer och lyssna om uppmärksamheten kring Björklunds utspel här. Han förklarar sig:

– Om någon tror att jag vill gå tillbaka till 40-talets skola, så vill jag inte det. Men läraren behöver återta mer av ledarskapet i många klassrum. Om ett antal personer håller med mig, men retar sig på ordet, så bortse då från ordet. Fundera nu på innebörden. Skolverkets och Skolinspektionens rapporter är väldigt tydliga med att allt detta ensamarbete inte är bra, säger utbildningsminister Jan Björklund

Bra, Jan. Läraren behöver vara ledare och han/ hon behöver vara en aktiv sådan, som ger eleverna kontinuerlig feedback och hjälper dem vidare. Ensamhetsarbete utan en närvarande lärare är inte bra. Men, fundera på orden, Jan. De är viktiga. Menade du något annat än att läraren ska undervisa helklass från katedern, så säg det. Menar du att elever ska få ta ett personligt ansvar med en lärare som stöttar, så säg det. Vi lyssnar.

För fler länkar, gå till Johan Groths hemsida. Det var han som startade hashtagen #merkateder.

Share